RING: 02060 E-POST: 02060@nettavisen.no
Ønsker du å sende video eller andre dokumenter? Benytt 02060@nettavisen.no
Kontakt oss

Svenske runder 60 år


NOE HAR SKJEDD: Første produksjons-Saab fra 1950 og siste 9-3 av 2008 års modell. (Foto: Øivind Skar)
NOE HAR SKJEDD: Første produksjons-Saab fra 1950 og siste 9-3 av 2008 års modell. (Foto: Øivind Skar)
Mange har spådd Saabs død, men den lille bilprodusenten i Trollhättan ser friskere ut enn noen gang til tross for nok et rødt år.

At det skulle være bilproduksjon i Trollhättan 60 år etter at den første lille Saaben rullet ut på svensk jord, ser mange på som et under. Andre mener at det var General Motors Europasjef Carl-Peter Forster som sørget for at GM ikke stengte pengekrana til Sverige da det gikk som dårligst for GM i USA.

Seiglivet

Selv med røde regnskapstall i fjor strutter Saab av livsglede, og har flere nye modeller på beddingen. Og det selv om alle vet at det snart er over og ut med produksjon av Saabs hovedmodeller i Sverige. De blir ved første store modellendring tyske, mens Saab, som beviselig produserer svært lønnsomt, får andre modeller overført.

Eventyret begynte som et resultat av en innskrenkning. Krigen var slutt og militære bestillinger ville ikke rekke til å opprettholde arbeidsstokken hos flyprodusenten Saab.

Så 10. juni 1947, etter to års utvikling, fikk svenskene for første gang se en Saab-bil. Sommeren 1949 bygde Saab en førserie av modellen som fikk navnet 92. Den virkelige produksjonen startet opp i desember med 1950-modellen med en 25 hk totaktsmotor under panseret. Med tre gir det første var ikke synkronisert skulle bilen klare en toppfart på 105 km/t. En trimmet rallyutgave fra 1951 presset ut hele 35 hk.

Bare grønn

Henry Ford sa om T-Forden at kundene kunne bestille bilen i hvilken farge de ønsket, bare den var svart. Saab sa til å begynne med det samme om sine biler bare de var grønne!

Saab viste seg levedyktig, ikke minst fordi konstruksjonen var lettkjørt og egnet seg for rallykjøring hvor Saab raskt hentet hjem heder og ære.

Saab 92 ble etterfulgt av 93 og i 1957 uttalte den legendariske rallyføreren Erik Carlsson kjent under navnet Carlsson på taket fordi han ofte satset så friskt at han tippet rundt at "hårdare går det inte att åka bil". Han hadde da vunnet det 1800 kilometer lange Rally Finland med en tresylindret totakter trimmet opp fra 38 til 65 hk.

At Saab var en litt sær bilprodusent langt ute mot verdens yttergrense forsto vi etter nylig å ha rattet 50-modellen med 25 hk på svenske landeveier, etterfulgt av rallyutgaven fra 1951 og siden Erik Carlsson-bilen. Denne kunne vi trekke direkte parallell til Ford Fairline fra samme årgang (1957), et komfortflak diger som et soverom og med hardtop som forsvant elektrisk ned i og fylte et enormt bagasjerom.

GM inn i 1989

Og likevel skulle USA bli Saabs viktigste marked. Men det var først etter fusjonen med Scania rett før jul i 1968. I 1977 forsøkte mektige Pehr G. Gyllenhammar å legge Saab under Volvo, men mislyktes. 12 år senere sto Saab igjen på kanten av stupet, og GM, den gang verdens mektigste bilprodusent, vekslet til seg halvparten av Saab. Noen år senere overtok de alt, uten at tapene av den grunn avtok.

I dag bygges Saabs biler i hovedsak over GMs tekniske lest.

Fjorårets produksjon nådde totalt 133.167 biler og Saab regnes fortsatt blant verdens aller minste familiebilprodusenter, nærmest for en nisjeprodusent å være.

Mest sett siste uken

Lik Nettavisen her og få flere ferske nyheter og friske meninger!

sterke meninger

Nettavisen vil gjerne vite hva du mener om denne saken, og ønsker en frisk debatt i våre kommentarfelt. Vær saklig og respektfull. Les mer om Nettavisens debattregler her.

Gunnar Stavrum
sjefredaktør

comments powered by Disqus

Våre bloggere