RING: 02060 E-POST: 02060@nettavisen.no
Ønsker du å sende video eller andre dokumenter? Benytt 02060@nettavisen.no
Kontakt oss

Svikt i rutiner satte kreftpasient i knipe


Kommunikasjonssvikt og dårlig kjennskap til etterbehandlingsrutiner blant ansatte ved Radiumhospitalet satte kreftopererte Håvard Bruun i en lei situasjon der hans venninne måtte stelle operasjonssår hjemmetjenesten i Bydel Grorud skulle tatt.
Kommunikasjonssvikt og dårlig kjennskap til etterbehandlingsrutiner blant ansatte ved Radiumhospitalet satte kreftopererte Håvard Bruun i en lei situasjon der hans venninne måtte stelle operasjonssår hjemmetjenesten i Bydel Grorud skulle tatt. Foto: FOTO: Vemund Sveen Finstad
Dårlig kjennskap til etterbehandlingsrutiner blant ansatte ved Radiumhospitalet gjorde at Håvard Bruun ikke fikk hjelpen han har krav på.

GRORUD: I henhold til Kommunehelsetjenesteloven har enhver «rett til nødvendig helsehjelp i den kommune der han eller hun bor eller oppholder seg».

Grunnen til at kreftopererte Håvard Bruun, som lokalavisen skrev om i forrige uke, ikke fikk hjelp til sårstell er sannsynligvis fordi han ble et offer for dårlig kjennskap til etterbehandlingsrutiner blant ansatte ved Radiumhospitalet. Det mener Kari Skredsvik, seksjonsleder for stab og samhandling ved Oslo universitetssykehus HF, som er helseforetaket Radiumhospitalet siden 2009 har vært en del av.

– Det virker som han (Bruun) har hatt en lege som kanskje ikke er så godt kjent med rutinene våre, sier hun til Lokalavisen.

Legens ansvar

Det var Bruuns lege ved Radiumshospitalets som hadde ansvar for å informere Bydel Grorud om Bruuns allmentilstand, blant annet at han var så dårlig til bens at han ikke kunne ta t-banen fra Rødtvet til sin fastlege i Oslo sentrum.

Bruun ble heller ikke informert om at Bydel Grorud hadde gitt ham en kontaktperson og et telefonnummer han kunne ringe dersom han trengte hjelp til sårpleie.

Bruun rettet derfor kritikk mot bydelen, som på sin side sier de ikke ble forklart situasjonen, ut over at Bruun var utskrevet fra sykehus, og var derfor heller ikke klar over at han trengte hjelp fra hjemmetjenesten.

LES OGSÅ: Venn måtte ta ansvar for kreftpasient

Ny hverdag for Radiumhospitalet

Skredsvik sier personalet ved Radiumhospitalet i denne saken åpenbart ikke har handlet i tråd med rutinene.

– Blant enkelte ansatte er det et behov for opplæring, og det er leders ansvar å forstå at dette trengs, sier hun.

Oslo universitetssykehus HFs rutiner på samhandlingen mellom sykehus og primærhelsetjenestene i bydelene går på at de varsler aktuelle bydel og gjerne fastlegen i forhold til hvilke behov den aktuelle pasienten måtte ha, informeres det.

– Det jeg etter mine erfaringer kan tenke meg som har skjedd er at ansatte ved Radiumhospitalet tidligere bare forholdt seg til regionspasienter, og derfor har en annen tilnærming til etterbehandling enn andre, mer lokale sykehus, sier hun.

LES OGSÅ: Bydel Grorud: – Vi ble ikke kontaktet

Anbefaler avviksmelding

Skredsvik mener det er beklagelig at bydelen har fått fokus i en sak de ikke kunne noe for.

– Dette er en sak bydelen uforskylt har kommet opp i. Det er innmari leit og beklagelig. Det jeg kan tenke meg at burde gjøres er at bydelen skriver en avviksmelding hvor de påpeker brudd på de gjeldende rutiner ved Radiumshopitalet, sier hun

Skredsvik understreker at hun mener Oslo universitetssykehus HF har et fint samarbeid med bydelene i Oslo, men sier på generelt grunnlag at det er mange forbedringsmuligheter.

Mest sett siste uken

Lik Nettavisen her og få flere ferske nyheter og friske meninger!

sterke meninger

Nettavisen vil gjerne vite hva du mener om denne saken, og ønsker en frisk debatt i våre kommentarfelt. Vær saklig og respektfull. Les mer om Nettavisens debattregler her.

Gunnar Stavrum
sjefredaktør

comments powered by Disqus

Våre bloggere