RING: 02060 E-POST: 02060@nettavisen.no
Ønsker du å sende video eller andre dokumenter? Benytt 02060@nettavisen.no
Kontakt oss

Sykkelplaner i Kongsveien


Kollektivtransportproduksjon AS har fått laget denne skissen over hvordan trikkeholdeplassen på Sjømannsskolen kan bli seende ut. Skisse: Norconsult
Kollektivtransportproduksjon AS har fått laget denne skissen over hvordan trikkeholdeplassen på Sjømannsskolen kan bli seende ut. Skisse: Norconsult
Samferdselsetaten arbeider med en ny reguleringsplan som skal legge til rette for sykkelfelt i kjørebanen i begge retninger på Kongsveien.

EKEBERG: Målet er å få lagt planen ut på høring i løpet av 2009, etter at arkeologiske undersøkelser er gjennomført. Dette skal gi syklistene sammenhengende sykkelvei på hele strekningen fra bomstasjonen til Gamlebyen. Tohjulinger lever idag et farlig liv, særlig i den trangeste delen nederst i bakken.

Fortsatt aktuelt

Fra bomstasjonen forsvinner det vestlige sykkelfeltet. Fra trikkeholdeplassen på Sjømannsskolen må syklistene dele den trange plassen med bilistene. Sammenhengende sykkelfelt har vært etterlyst i lang tid. Heidi Frisvåg i Samferdselsetaten opplyser til Nordstrands Blad at flere etater i Oslo kommune er berørt av det kompliserte prosjektet. Oppstart av reguleringsarbeidet var i mai 2007.

- Det ble da utarbeidet et alternativ til løsning som gikk på å utvide veibredden mot vest. Dette er foreløpig lagt til side da det ble stilt spørsmål ved sikkerheten, spesielt for syklister forbi bygningen i Mosseveien 8. Huset står på Byantikvarens gule liste. Det ligger nederst i Kongsveien og det er ikke mulig å utvide veiarealet mot vest her uten å rive bygningen, opplyser Frisvåg.

Et alternativ som kan gi plass til sykkelvei, er å flytte trikketraseen lenger inn i terrenget. Man ser her for seg å lage en rett skjæring i terrenget uten at det går utover grøntområdet.

- Henvendelser mot KTP, tidligere Oslo Sporveier, resulterte i et samarbeid for å se på muligheten for å flytte trikketraseen mot øst, innover i fjellskrenten ved den nevnte bygning. Våren 2008 ble det i felleskap med KTP sett på geometriske løsninger for traseen mellom Gamlebyen og Sjømannsskolen, sier Frisvåg.

Kollektivtransportproduksjon ønsker at planene også skal inneholde et nytt holdeplassområde ved Sjømannsskolen. Det er forslag om å samle alt i en holdeplass, rette ut skinnegangen ved å fjerne noe av skrenten ved sveitservillaen. Foreløpig har KTP verken fått bevilgninger til dette eller flytting av trikketraseen.

- Det er ønsker om å oppgradere holdeplassen til en høystandard holdeplass. Dette kan oppnås ved blant annet å flytte holdeplassen til en rett strekning som kan gi parallele plattformer. Av trafikksikkerhetsmessige grunner er det ønskelig å tydeliggjøre grensen mellom Kongsveien og Sjømannsskolen trikkeholdeplass, opplyser Frisvåg.

Skulpturparken

Den siste tids planer om skulpturpark på Ekeberg berører også sykkelplanene. Trikketraseen og området for parken grenser mot hverandre.

- Det jobbes mot en ferdigstillelse av planen og at denne sendes inn til Plan- og bygningsetaten etter at arkeologiske undersøkelser er gjennomført i 2009, sier Frisvåg.

- Hva vet dere om kostnader?

- Det er knyttet mye usikkerhet til planene og foreløpig er det ikke laget kostnadsoverslag, sier hun.

Mest sett siste uken

Lik Nettavisen her og få flere ferske nyheter og friske meninger!

sterke meninger

Nettavisen vil gjerne vite hva du mener om denne saken, og ønsker en frisk debatt i våre kommentarfelt. Vær saklig og respektfull. Les mer om Nettavisens debattregler her.

Gunnar Stavrum
sjefredaktør

comments powered by Disqus

Våre bloggere