*Nettavisen* Nyheter.

Sykkelstier for alle penga

Statens vegvesen vil ha flere av oss til å sette igjen bilen hjemme og kaste seg på sykkelen. Nå skal det bygges sykkelruter i Groruddalen.

BRYN/GRORUDDALEN:Gang- og sykkelveinettet i Oslo er totalt 180 kilometer langt. Statens vegvesen har ansvar for de tre store rutene langs riksvei 4, E6 og Østre Aker vei, samt tverrforbindelser. I løpet av de neste fire årene skal det bygges 7 kilometer sykkelveinett i dalen av totalt 9,5 i hele Oslo. - Vi bygger et mer rasjonelt og effektivt rutenett hvor vi tilfredsstiller syklistens behov for å komme rett frem, sier seniorarkitekt Hege Gultvedt i Statens vegvesen, distrikt Stor-Oslo. Hun og senioringeniør Nina Fjeldheim forteller at det nå blir lagt til rette for at flere kan velge mer miljøvennlige transportløsninger. Frem mot 2015 er det flere større sykkelveiprosjekter som skal gjennomføres i dalen.

Miljøvennlig

Det største enkeltprosjektet er bygging av sykkelrute langs Østre Aker vei fra Veitvet til bygrensa. Det er foreløpig ikke bestemt hvor ruta fysisk skal gå i terrenget. Når alt står ferdig skal det være mulig å sykle helt fra Grønland i sentrum til Lørenskog stasjon. Forprosjektet skal være ferdig i 2006. Det er satt av 51 millioner kroner i perioden 2006-09.
- Langs Østre Aker vei er det i dag et dårlig sykkeltilbud. Det vil bli en klar forbedring. Målet vårt er å få flere til å sykle. Sykling er et satsningsområde i vegvesenet, sier sykkelansvarlig Hege Gultvedt.
Det skal også bygges sykkelsti langs E6 og Karihaugveien på Furuset. Ruta går fra Bjørnheimveien til Jerikoveien med kobling til Furuset senter. Det er satt av 5,3 millioner kroner som en oppstartbevilling i 2008 og 29,7 millioner kroner i 2010-2016.
Furuset får også en ny gangbru over E6 som gir bedre atkomst for fotgjengere fra Ellingsrud til Furuset senter. Dette er et kommunalt ansvar, så det blir opp til Oslo kommune å ta den biten. Staten har gitt et tilskudd på 5,2 millioner kroner til prosjektet.
- Vårt inntrykk er at kommunen er flink til å bygge sykkelveier. Samferdselsetaten jobber offensivt med dette, sier Gultvedt.

Gangbru over E6

I 2009 er det byggestart for ny gang- og sykkelforbindelse mellom Alna stasjon og Vollebekk t-banestasjon. Stasjonsområdet er i dag vanskelig tilgjengelig. Prosjektet innebærer også en ny gangbru, som er et samarbeidsprosjekt med Jernbaneverket. Sist men ikke minst skal hele gang- og sykkelveinettet i Oslo på 180 kilometer skiltes i løpet av 2006.
- Når har vi et komplett sykkelveinett i Groruddalen?
- Dersom utbyggingstakten fortsetter som nå, har vi det forhåpentlig om 10 år, spår Gultvedt.
Damene i vegvesenet forteller at etaten har et et sterkt miljøfokus. Målet er at flere skal sette bilen i garasjen og sykle på jobb. Gjerne i kombinasjon med at de også reiser kollektivt.
- I Groruddalen har vi et relativt høyt antall korte reiser med bil på 3-4 kilometer. Mange av disse kan tas med sykkel. I dag er det cirka 5 prosent som velger sykkel som framkomstmiddel. Målet er å øke til 8 prosent. Det er et ganske ambisiøst mål, sier Gultvedt.
Det foreligger også planer om å bygge ut sykkelparkering på 10 av de største stasjonsknutepunktene. Flere av dem vil ligge i Groruddalen.
- Sykkelparkering er en viktig del av satsingen. I 2006 skal det bygges 10 slike, blant annet på Carl Berner og Tøyen. Deretter står Grouddalen for tur, sier hun.

Nettavisen ønsker en åpen og levende debatt.

Her kan du enkelt bidra med din mening.

Annonsebilag