RING: 02060 E-POST: 02060@nettavisen.no
Ønsker du å sende video eller andre dokumenter? Benytt 02060@nettavisen.no
Kontakt oss

Plan- og bygningsetaten vil ha trasé 2. Her er det både bro og undergang. Men planene ligger fortsatt hos etaten.
Plan- og bygningsetaten vil ha trasé 2. Her er det både bro og undergang. Men planene ligger fortsatt hos etaten. Foto: Foto: Plan-og bygningsetaten

Sykkelvei-utbygging har ligget «i skuffen» i halvannet år

MDG: - Vi forstår at osloborgerne er frustrerte.

GRORUD/VEITVET: – I 1999 ble det bestemt å etablere sykkelvei mellom Lørenskog og Grorud. Delen mellom Grorud stasjon og Veitvet skole er fortsatt ikke etablert, sier en oppgitt Pål Thygesen (Miljøpartiet de Grønne), politisk rådgiver for Harald Nissen.

Hovedsykkelveinettet i Oslo ble vedtatt i 1977, og skulle opprinnelig stå klart i 2001. Men fortsatt er flere av traseene ikke fullført.

En av dem er mellom Grorud stasjon og Veitvet skole, der saksgangen har stått stille i lang tid.

Les også: Her kan syklistene snart breie seg

Ligget «i skuffen» i halvannet år

I Oslo kommunes postjournal går det fram at Statens Vegvesen oversendte sitt reviderte plankart i mai i fjor. Fortsatt er ikke saken oversent til politisk behandling.

I en mail datert 16. oktober i år, purret Statens Vegvesen på Plan- og bygningsetaten (PBE). Vegvesenet ber om at saken oversendes til Rådhuset i Oslo snarest for videre behandling.

«Våre kommentarer til høringsuttalelsene og revidert planbeskrivelse ble sendt fra oss 05.04.2013 og revidert plankart 10.05.2013. Det er nå 1 1/2år siden», skriver Statens Vegvesen til PBE.

Miljøpartiet de Grønne reagerer kraftig på at saken fortsatt ikke er oversendt.

– Det sier litt om gjennomføringskraften til byrådet når saken får ligge så lenge. Jeg håper det finnes en veldig god begrunnelse for dette, sier Thygesen.

Da det ble etablert et forslag for sykkeltraseen mellom Grorud stasjon og Veitvet skole hadde Jernbaneverket innsigelser. Det ble derfor utarbeidet et nytt forslag.

Etter lang tid, trakk Jernbaneverket sin opprinnelige innsigelse, og Statens Vegvesen sendte deretter sine kommentarer til PBE, og anbefalte det opprinnelige forslaget. Dette var altså i mai i fjor.

Valgte dyrere alternativ

PBE har likevel valgt å gå for alternativ to, som er et dyrere alternativ. Der står saken fremdeles.

Thygesen mener denne saken er typisk for behandlingen utbygging av sykkeltrassene i Oslo.

– Her ser vi et konkret eksempel på hvordan saker bare kan ligge. Det er ikke overraskende at ting tar tid, sier han.

Thygesen forstår at osloborgerne blir frustrerte over dårlige forhold for syklister.

– Politikerne lover og lover. Både Venstre og Høyre har lovet å fullføre sykkelveinettet. I byrådserklæringen står det at det skal fullføres så raskt som mulig. Da burde de klare å komme igang.

Selv om strekningen mellom Grorud og Veitvet lar vente på seg, er etableringen av sykkelveiene på Tveita og Grorud- Lørenskog.

Det er antatt at syklistene kan begynne å sykle fra Grorud til Lørenskog allerede om et år. Strekningen vil stå helt klar i 2016.

Beklager at det har tatt tid

At sykkelveien er blitt liggende hos PBE, og ikke sendt til Rådhuset, skyldes at planene må oppdateres. Området har endret seg, derfor må planene for sykkelveien også forandres.

– I Oslo foregår det mye planlegging og mange store prosjekter er i gang, og dette er ressurskrevende for oss. Vår målsetting er selvfølgelig at planen for sykkelveien skal bli både oppdatert og god, men denne saken har dessverre tatt lang tid, sier kommunikasjonsdirektør i PBE, Trude Isaksen.

Videre forteller hun at PBE vil ta hensyn til endringene i området, og at de derfor vil gå for alternativ to, for at sykkelveien skal fungere i et langtidsperspektiv.

– For eksempel Beredskapssenteret for politiet og planene for Kjelsrud. Derfor er det helt nødvendig å oppdatere planen for sykkelveien før vi kan gå videre. Vi vil ikke basere saken på gamle forutsetninger når området er i endring, sier Isaksen.

To alternativer

Isaksen forklarer at det i 2010 ble lagt to alternativer til sykkelveien ut på høring. Det kom inn én innsigelse fra Jernbaneverket, men denne ble trukket i mars 2013.

– Forskjellen på alternativene dreier seg om at alternativ to har en bro over Alna og en undergang under Nedre Kalbakkvei. Alternativ én har ikke dette, forteller hun.

PBE har gått for alternativ to, som er dyrere enn det første.

Isaksen bekrefter også at PBE anbefaler et annet alternativ enn Vegvesenet.

– For oss er det viktig at vi kommer frem til en løsning som er fremtidsrettet og god for både området og syklistene.

DittOslo.no kontaktet byutviklingsbyråd Bård Folke Fredriksen for å høre hva byråden mener om tidsbruken.

Han ønsket ikke å kommentere saken ettersom den ikke er oversendt Rådhuset for politisk behandling, og henviser til Plan- og bygningsetaten.

Mest sett siste uken

Lik Nettavisen her og få flere ferske nyheter og friske meninger!

sterke meninger

Nettavisen vil gjerne vite hva du mener om denne saken, og ønsker en frisk debatt i våre kommentarfelt. Vær saklig og respektfull. Les mer om Nettavisens debattregler her.

Gunnar Stavrum
sjefredaktør

comments powered by Disqus

Våre bloggere