RING: 02060 E-POST: 02060@nettavisen.no
Ønsker du å sende video eller andre dokumenter? Benytt 02060@nettavisen.no
Kontakt oss

Sykkelveien kommer snart


F.v. Christian Lima, byggeleder ved Statens vegvesen, Jan Henning Kjærsrud, kontrollingeniør ved Statens vegvesen og Thomas Kalvang, prosjektleder ved J. K. Entreprenører.
F.v. Christian Lima, byggeleder ved Statens vegvesen, Jan Henning Kjærsrud, kontrollingeniør ved Statens vegvesen og Thomas Kalvang, prosjektleder ved J. K. Entreprenører.
Til høsten kan syklistene sykle på egen vei. Men først skal det sprenges.

GRORUD: Denne uken startet Statens vegvesen opp med utformingen av sykkelveien mellom Bånkall og Grorud.

Strekningen som er på 3,3 kilometer har en prislapp på ti millioner. Den skal ligge på nordsiden av riksvei 4 og knyttes til den eksisterende gang- og sykkelveien mot Nittedal. Til høsten skal syklistene kunne bruke sykkelveien.

Vi starter opp på Bånkall og tar arbeidet i puljer nedover til Grorud, sier prosjektleder ved J.K. Entreprenør, Thomas Kalvang.

Må sprenge

Sykkelveien vil gå parallelt med riksveien.

Det blir et fysisk skille mellom bilene og de myke trafikantene, forteller Jan Henning Kjærsrud, som er kontrollingeniør ved Statens vegvesen.

Skillet blir en betongmur, som vil gjøre det sikrere for syklistene.

Bredden på sykkelveien blir mellom 2,5-3 meter.

For å utforme sykkelveien må det sprenges.

Det er ikke vanskelig å etablere denne sykkelveien, men utfordringen er å sprenge, sier Kalvang.

Det er en del som må fjernes av fjell og stein, og det er ikke lov å sprenge om natten.

Byggeleder i Statens vegvesen, Christian Lima, forteller at det blir jobbet på dagen og at riksveien kan bli stengt i korte perioder av gangen.

Når vi sprenger må vi stenge av veien. Det er snakk om mellom fem minutter til en halvtime av gangen. Og dette gjør vi selvfølgelig ikke i rushtiden, sier han.

Fartsreduksjon

Dette er en grei og sikker løsning for en sykkelvei, sier Lima.

Han forteller at de ikke har all verdens av plass å jobbe med, men at denne sykkelveien skal være trygg.

Der vi har plass, legger vi sykkelveien bak bussholdeplassene og skurene. På et par steder er det ikke plass til dette, og sykkelveien vil få fartsreduserende tiltak, sier Lima.

Det blir lagt brostein, slik at syklistene demper farten og menneskene som venter på bussen skal kunne gå på bussen uten å bli truffet av syklister. Brostein gir jo skikkelig romperisting, og det er ikke behagelig å sykle fort da, sier Kjærsrud.

Lima oppfordrer syklistene til å benytte seg av andre sykkelveier fram til de er ferdige med arbeidet.

Alternative ruter vil bli skiltet, sier Lima.

Mest sett siste uken

Lik Nettavisen her og få flere ferske nyheter og friske meninger!

sterke meninger

Nettavisen vil gjerne vite hva du mener om denne saken, og ønsker en frisk debatt i våre kommentarfelt. Vær saklig og respektfull. Les mer om Nettavisens debattregler her.

Gunnar Stavrum
sjefredaktør

comments powered by Disqus

Våre bloggere