*Nettavisen* Nyheter.

Sykling gir best trafikkopplæring

LÆRERIKT: Å la barn sykle sammen med voksne er god trafikkoppæring, mener Skadeforebyggende forum. Foto: Ch/visitnorway.com

Barn som kjøres til skole og fritidsaktiviteter blir mer sårbare i trafikken, mener Skadeforebyggende forum.

OSLO: – Den beste trafikkopplæring barn kan få, er å lære dem å sykle helt fra de er små, sier daglig leder Eva Jakobson Vaagland i Skadeforebyggende forum.

En slik sykkelerfaring gjør barna bedre rustet til å beherske trafikken når de blir større, både som syklist, fotgjenger og bilist, mener hun.

Syklistenes Landsforening anbefaler at foreldre tar seg tid til å sykle sammen med barna.

– Med hjelm og godt vedlikeholdt sykkel starter man rolig med å sykle på trygge veier, og utvider så gradvis til å la barna sykle alene i normal trafikk, sier Rune Gjøs, generalsekretær i Syklistenes Landsforening.

LES OGSÅ: Derfor er de redde for å sende barna sine til skolen

Utvikler sansene

Sykling utvikler barnets syn, hørsel og balanse, i tillegg til oppmerksomhetsevne og grovmotorikk.

– Selv små barn har en unik evne til å balansere. Og ingen barn glemmer den fantastiske følelsen de får når de klarer å sykle for første gang. Følelsen av usikkerhet blir erstattet av trygghet og selvtillit, sier han.

I dag kan barn lære seg å sykle tidligere enn før, fordi det nå finnes sykler som er bedre tilpasset de yngste. Spesielt trekker Gjøs fram sparkesyklene, laget for barn helt ned til to-treårsalderen.

– Dette er små sykler med to hjul og bremser, men ingen støttehjul eller pedaler. Når barnet sparker i gang med beina, finner det raskt balansen, sier han.

Fortsatt er det mange som skader seg på sykkel.

Årlig må 4500-5000 personer søke legebehandling for sykkelskader, viser tall fra Transportøkonomisk institutt.

– Tallet er høyt, men de fleste skadene er mindre alvorlige, slik som skrubbsår og småbrudd. Antallet alvorlige skader er lavt i forhold til hvor mange som sykler, sier Eva Jakobson Vaagland.

LES OGSÅ: 300 nye Munkerud-barn skaper frykt for trafikkaos

Hjelm viktigst

– Vi har sett en klar reduksjon i alvorlige sykkelskader de siste årene, særlig blant barn og unge. Et av de mest effektive tiltakene har vært senket fartsgrense i byer og tettsteder. Men vi er også blitt flinkere til å bruke hjelm, sier hun.

Å bruke sykkelhjelm reduserer risikoen for hodeskader med 60-80 prosent.

– Tidlig på 1990-tallet var det kun én av ti som brukte sykkelhjelm. I dag er andelen over 50 prosent, forteller Rune Gjøs i Syklistenes Landsforening.

LES OGSÅ: – Et tidsspørsmål før det skjer en ulykke

Nettavisen ønsker en åpen og levende debatt.

Her kan du enkelt bidra med din mening.