RING: 02060 E-POST: 02060@nettavisen.no
Ønsker du å sende video eller andre dokumenter? Benytt 02060@nettavisen.no
Kontakt oss

«Syklistene er Oslos pariakaste»


 
  Foto: ILLUSTRASJONSFOTO

I forrige uke kunne du lese om syklist Tor Bru, som ble påkjørt og presset ut av Kongsveien. Han er ikke den første, og dessverre er det lite som tyder på at han blir den siste syklisten i Oslo som kommer i klinsj med bilister.

Del på Facebook

Selvsagt er det utenfor en hver form for både folkeskikk og lovverk å behandle andre trafikanter på den måten Bru ble. Men det som er nesten enda mer alvorlig, er at verken bilister eller syklister er skyld i den evigvarende «krigen» seg i mellom.

Ansvaret for det må nemlig samferdselspolitikerne ta – både på statlig og kommunalt nivå. Det er ikke uten grunn at syklistene blir kalt Oslos pariakaste. For når de sykler rundt i byens gater er de nærmest kasteløse – uten rettigheter og dermed også uten tilhørende plikter. Det sier seg selv at det skaper konflikter, som i verste fall kan være fatale.

Sist lørdag var det Syklistenes dag. I den forbindelse tok en gjeng syklister til gatene i det de betegner som «Oslos verste sykkeltur». De gjorde det for å vise hvordan det er å ferdes på to hjul i hovedstaden. Fasiten er at det i beste fall er utfordrende. I verste fall risikerer man sår, brekte ben og armer, eller det som verre er.

Problematikken er ikke ny – verken i Kongsveien eller andre steder i Oslo. Ikke er det lenge planlagte hovedsykkelveinettet klart – flere år etter det skulle stått klart, ei heller er det laget ambisiøse planer om å gjøre Oslo til en reell sykkelby de senere årene.

Resultatet er den årelange krigen mellom syklister og andre trafikanter. Syklister i bilveien, syklister på fortau , sinte bilister, sinte fotgjengere og igjen sinte og frustrerte syklister lager farlige situasjoner daglig. Situasjonen er uholdbar og den framstår også som uforklarlig.

Heldigvis er det lyspunkt. Oslo fikk i fjor en egen Sykkeletat, og både statsminister og byrådsleder har lovet en bedring for sykkel-Oslo. Mannen som kalles «Holmenkollens redningsmann», Erik Øimoen har fått i oppgave å lede sykkelveiprosjektet i Oslo.

Han har bred erfaring som «redningsmann» av store offentlige prosjekter, og vi setter vår lit til at han også klarer å redde sykkel-Oslo. Noe annet er rett og slett uforsvarlig.

LES ANDRE SAKER OM SYKKEL HER:

Kan bli sykkelvei gjennom Oslo sentrum

Nå starter bysykkelsesongen

Hver fjerde sykkel blir stjålet i Oslo

Fly forbannet på sykkelbytte-tyvene

Sykkelbytte-tyvene er fortsatt på ferde

LES OM BIL OG TRAFIKK I OSLO HER

Mest sett siste uken

Lik Nettavisen her og få flere ferske nyheter og friske meninger!

sterke meninger

Nettavisen vil gjerne vite hva du mener om denne saken, og ønsker en frisk debatt i våre kommentarfelt. Vær saklig og respektfull. Les mer om Nettavisens debattregler her.

Gunnar Stavrum
sjefredaktør

comments powered by Disqus

Våre bloggere