RING: 02060 E-POST: 02060@nettavisen.no
Ønsker du å sende video eller andre dokumenter? Benytt 02060@nettavisen.no
Kontakt oss

«Syklister er de verste parasitter»

Syklister som tar seg til rette på fortauet har fått det til å se rødt for Dansk Fodgænger Forbund. Heller ikke i Norge er dette uproblematisk.
Syklister som tar seg til rette på fortauet har fått det til å se rødt for Dansk Fodgænger Forbund. Heller ikke i Norge er dette uproblematisk. Foto: Hege Bjørnsdatter Braaten
Det egges til krig mellom syklister og fotgjengere i sykkellandet Danmark. Enda verre er det i Norge.

DANMARK/OSLO: Det er Dansk Fodgænger Forbund, som nå hisser på seg danske syklister, etter at de sendte ut en pressemelding, der de som velger tohjulingen får det glatte lag.

- Fortauet er ment til å skape trygghet og sikkerhet for trafikkens svakeste. Dessverre er det flere grupper, som gjerne stikker til seg uberretigede deler av fortauset, for sin egen bekvemmelighet, og de verste parasitter er syklister, skriver forbundet i pressemeldingen. 

Formann Mikael le Dous utdyper til Lokalavisen.dk:

- Der har dessverre utviklet seg en gruppe av syklister, som ikke kan forskjell på ditt og mitt, og disse syklister skaper en hel del utrygghet for fotgjengerne, når de kommer syklende på forauet, hvor de jo ikke har noe å gjøre. Hvis de vil bruke fortauet, må de gå av og trille sykkelen, sier han.

Hva mener du? Si din mening i kommentarfeltet under!

Les også: Svindlet kvinne (90) for 17 millioner for å lage film om Pippi Langstrømpes far

Norske syklister: - Godt poeng
I Norge får imidlertid de danske fotgjengerne støtte fra litt overraskende hold. Syklistenes Landsforening (SLF) mener nemlig det er en dårlig idé å dele veien med fotgjengere. 

- Vi har en tendens til å skylde på alle andre, men problemet i Norge er at det rett og slett ikke er gode nok løsninger. Ser man andre steder så er sykkelveiene separate fra fortauene, sier informasjonssjef i SLF, Hulda Tronstad, og legger til: 

- Det er et poeng å skille syklister og fotgjengere. Jeg anbefaler syklister å ikke velge fortau.

Tronstad mener imidlertid det er underlig at fotgjengerne hisser seg opp i Danmark, ettersom de har nettopp det Norge trenger.

- Det er egentlig litt merkelig det som sies, for det i Danmark er det sykkelfelt ved siden av fortauet. Det mener vi er den beste løsningen, sier hun. 

Les også: Dette trenger Ruter 30 milliarder kroner til

Ikke ulovlig å sykle på fortau
Mens det er forbudt å sykle på fortau i Danmark, er dette lov i Norge. Men kun i begrenset grad. 

I følge Trafikkreglene (§18 3) heter det nemlig følgende:

«Sykling på gangveg, fortau eller i gangfelt er tillatt når gangtrafikken er liten og syklingen ikke medfører fare eller er til hinder for gående. Slik sykling må ved passering av gående skje i god avstand og i tilnærmet gangfart».

Men det mange gående kanskje ikke vet, er at også deres ferdsel på syklistenes territorie er regulert i Trafikkreglene. Der står det nemlig at unødig ferdsel i sykkelfelt slettes ikke er lov.

Dersom fortauet av en eller annen grunn skulle være blokkert eller umulig å ta seg fram på, kan man til nød bevege seg i sykkelfeltet, men da kun ute i venstre kant - på samme måte som på en bilvei.

Les også: Hva har skjedd med Fabian?

- Må dele med barnevogner og rulleskigåere
Problemet, i følge SLF, er at norske myndigheter helst vil ha både syklister og gående på samme vei. Slikt blir det bråk av.

- Det som bygges i Norge er gang- og sykkelveier, og det er klart at hvis vi mener at sykkel skal være et alternativ til å kjøre bil, så bør det være en trassé som prioriterer fremkommelighet, sier Tronstad. 

Og slikt gjør syklister og gående til fiender, fordi det oppleves som utrygt for begge parter å benytte de delte veiene.

Tronstad sykler selv langs E18.

- Der deler jeg veien med barnevogner, rulleskigåere og til og med en del ender og gjess. De siste kan man nok ikke regulere bort, men poenget mitt er at det er veldig mange som må dele det samme området. Løsningen for mange er at de føler det utrygt å sykle, og dermed heller velger bilen, sier hun.

Tronstad påpeker at delte gang- og sykkelveier, er veimyndighetenes ønske om å beskytte disse gruppene fra bilistene. 

- Vi ønsker at sykkel skal være løsningen, men vi har fått veiløsninger som lager syklisten til problemet. Delt gang- og sykkelfelt handler om trafikksikkerhet, men ikke fremkommelighet, sier hun. 

Les også: Fant kasser med sprit i fritidsklubb

For dårlig tilrettelagt
Tronstad ønsker ikke å uttale seg om hvem som utgjør syklistenes største trussel, av bilister eller gående.

Hun understreker likevel at SLFs hovedprioritet er å sørge for gode sykkelveier med minst mulig hindringer.

- Syklistenes problem er at vi har for dårlig tilrettelegging for at vi skal kunne sykle. Det trengs en bedre prioritering av syklistene i budsjettene, sier hun.

Les også: - Dette er en krigserklæring

Hva mener du? Si din mening i kommentarfeltet under!

Lik dittOslo på Facebook og få ferske nyheter og friske meninger!

Mest sett siste uken

Lik Nettavisen her og få flere ferske nyheter og friske meninger!

sterke meninger

Nettavisen vil gjerne vite hva du mener om denne saken, og ønsker en frisk debatt i våre kommentarfelt. Vær saklig og respektfull. Les mer om Nettavisens debattregler her.

Gunnar Stavrum
sjefredaktør

comments powered by Disqus

Våre bloggere