RING: 02060 E-POST: 02060@nettavisen.no
Ønsker du å sende video eller andre dokumenter? Benytt 02060@nettavisen.no
Kontakt oss

Sykmelder Nav


Fastlege Reza Amiry Moghadam mener avgjørelser i uføretrygdsaker må bygge på vurderinger fra flere enn Navs rådgivende lege.
Fastlege Reza Amiry Moghadam mener avgjørelser i uføretrygdsaker må bygge på vurderinger fra flere enn Navs rådgivende lege.
Fastlege Reza Amiry Moghadam mener det er blitt tilfeldig hvem som får innvilget uføretrygd.

GRORUDDALEN: Mens politikerne diskuterer hvordan de skal få bukt med den galoperende økningen i antall uføretrygdede, opplever legen et stadig økende press på legekontoret.

– Det er blitt verre. Før var man opptatt av folks helse. Nå tenker man mest på økonomi. Men man sparer ikke penger på denne måten, sier han.

Bananale tester

– Som fastlege kjenner jeg pasientene best. Jeg ser pasienter som absolutt trenger uføretrygd, men som ikke får det. Andre kan jeg være mer usikker på, men de kan ofte få trygd likevel, sier Moghadam.

Hvorfor er det så vanskelig å skille de som trenger uføretrygd, fra de som ikke trenger det?

– Det er blitt altfor tilfeldig hvem som får. I dag kommer det mer an på saksbehandleren hos Nav, enn på legen, sier Moghadam.

Han forteller at en kort konsultasjon hos Navs rådgivende lege kan være nok til å bestemme hvorvidt en person trenger trygd. Banale tester kan bli lagt til grunn for avgjørelsen.

– Noen pasienter har fått beskjed om å bøye seg ned og løfte en tom kasse som står på golvet. Har de en god dag og klarer det fint, blir de erklært "friske", forteller Moghadam.

Han mener slike tester ikke bør være avgjørende, og etterlyser et bedre grunnlag for avgjørelsene.

LES OGSÅ: Fylkesdirektøren avviser kritikken

– Man må organisere dette på en annen måte. Flere nøytrale og uavhengige leger må være med i vurderingen. Man må lytte til spesialister og fastlegene. Og det må være like kriterier for alle, sier Moghadam.

Papirer forsvinner

Reza Amiry Moghadam opplever også at søknader og papirer han sender Nav på vegne av pasientene, blir borte.

– Jeg forstår det ikke. Når jeg sender papirer til andre instanser, kommer de fram. Men i flere tilfeller har papirer til Nav blitt borte. Hva er årsaken til dette? spør legen.

LES HVA LOKALAVISEN GRORUDDALEN MENER OM SAKEN: Lytt til spesialistene

Nå er han lei av å stadig måtte skrive nye brev, og har derfor sluttet å sende Nav papirer i posten.

– Jeg ber pasientene gå til Nav og levere papirene der i stedet. Og jeg tar alltid kopi, sier han.

Når systemet svikter, blir mange mennesker gående uten inntekt. Foruten de økonomiske problemene det medfører, opplever også legen at pasientene blir sykere.

– Mange får seg en psykisk knekk i møtet med Nav. De går uten inntekt i lengre tid, og må låne penger av familie og venner. Mange opplever det som veldig flaut, sier Moghadam.

Dårlig tilgjengelighet til saksbehandlere, lite informasjon og lange saksbehandlingstider fører til økt press på fastlegen.

– Det er mange som lider. De fleste får ikke pengene sine i tide. Jeg har en dårlig følelse for denne utviklingen, sier han.

Moghadam opplever at han får stadig mindre tid til pasientbehandling. Legekontoret fylles opp med papirarbeid og pasienter i en fortvilet økonomisk situasjon.

– Nav ser ikke pasientene. Ofte er jeg den eneste de får tak i. Det er slitsomt, for jeg får ikke gjort noe for dem, sier han.

Mest sett siste uken

Lik Nettavisen her og få flere ferske nyheter og friske meninger!

sterke meninger

Nettavisen vil gjerne vite hva du mener om denne saken, og ønsker en frisk debatt i våre kommentarfelt. Vær saklig og respektfull. Les mer om Nettavisens debattregler her.

Gunnar Stavrum
sjefredaktør

comments powered by Disqus

Våre bloggere