RING: 02060 E-POST: 02060@nettavisen.no
Ønsker du å sende video eller andre dokumenter? Benytt 02060@nettavisen.no
Kontakt oss

T-banen for alle

I dag kan vi fortelle historien om 72 år gamle Per-Kristian Kristiansen fra Romsås. Etter kreftbehandling for noen år tilbake er han avhengig av rullestol på lengre turer. Han er en av de som ikke er så glad for de nye MX-vognene.

Det er flott at t-banen nå går med 7,5 minutters rute. Men det hjelper ikke meg, så lenge jeg ikke kommer på, sier han til Lokalavisen.

Vognene passer ikke til perrongene. De er for lave og avstanden til vognene er for stor. Kristiansen har opplevd å bli sittende fast i døra og å måtte ha hjelp for å komme seg løs. Han fikk også rullestolen ødelagt i en av sine forsøk på å komme seg på. En trasig opplevelse, som den pensjonerte truckføreren beskriver det.

For å komme seg på t-banen er han avhengig av å ta fart, men i det samme han er inne, må han bråbremse for å ikke kræsje i stanga som er plassert midt på golvet. Det er lite hjelp å få fra medpassasjerer, og banen venter sjelden særlig lenge.

Det har endt med drosje noen ganger, men med TT-kort er det et begrenset antall turer i året og det tar tid å bestille drosje. Kristiansen sier rett ut at han blir mer isolert av problemene. Etter å ha gjort seg klar for å besøke venner, har han tenkt over dette med t-banen, og snudd i døra. Alle episodene sliter på humøret og energien.

Oslo T-banedrift er kjent med problemet. Kommunikasjonssjef Bjørn Rydmark mener det blir feil å skylde på de nye vognene. Han viser til at flere av stasjonene er bygget slik at de ligger i kurver. Med lange, stive vogner genererer dette avstand mellom vogner og plattform. I tillegg er skinnegangene tilført ny pukk med årene, og dette har skapt avstand til plattformene.

Rydmark ber om tålmodighet inntil man får stasjonene i orden. Oslopakke 3 vil gi betydelige midler til dette. I løpet av vinteren skal verstingen Nationaltheatret stasjon rettes opp. I høst skal også Linderud stasjon rettes opp. De andre stasjonene i Groruddalen blir oppgradert i 2009 og 2010.

Det er i så fall på høy tid. Hvis kollektivtrafikken er viktig for noen, er det særlig de som har en funksjonshemming. De har nok av hindre utenfor døra allerede. Offentlig transport bør ikke bli et nytt.

Mest sett siste uken

Lik Nettavisen her og få flere ferske nyheter og friske meninger!

sterke meninger

Nettavisen vil gjerne vite hva du mener om denne saken, og ønsker en frisk debatt i våre kommentarfelt. Vær saklig og respektfull. Les mer om Nettavisens debattregler her.

Gunnar Stavrum
sjefredaktør

comments powered by Disqus

Våre bloggere