RING: 02060 E-POST: 02060@nettavisen.no
Ønsker du å sende video eller andre dokumenter? Benytt 02060@nettavisen.no
Kontakt oss

Ta hybridbuss til Kjelsås


Slik ser de nye hybridbussene fra Volvo ut. To er satt inn i trafikk på rute 54 Kjelsås-Aker Brygge.
Slik ser de nye hybridbussene fra Volvo ut. To er satt inn i trafikk på rute 54 Kjelsås-Aker Brygge. Foto: Foto: Merete Agerbak-Jensen.
Ruter og Unibuss satser på miljøteknologi. Tirsdag ble to hybridbusser satt i trafikk på rute 54 Aker Brygge-Kjelsås.

AKER BRYGGE – KJELSÅS: Etter en vellykket testperiode på forsommeren, har Ruter og Unibuss nå satt to hybridbusser av typen Volvo 7700 i drift på linje 54 Kjelsås-Aker Brygge. Bussen har både elektrisk motor og dieselmotor som kan operere bussen både parallelt og separat.

30 prosent lavere utslipp

Hybridbussen reduserer både drivstofforbruk og utslipp med ca. 30 prosent sammenliknet med en vanlig dieselbuss. I tillegg har bussen et betydelig lavere støynivå.

– Vi ønsker å være førende når det gjelder energieffektiv og miljøvennlig teknologi. Hybridbusser passer godt inn i vår miljøprofil, sier administrerende direktør Helge Leite i Unibuss.

Han legger til at selskapet har Norges reneste dieselbusspark. Fra før av kjører selskapet også 21 busser på bioetanol på oppdrag fra Ruter.

Miljøkrav i anbudet

For bestillerselskapet Ruter, er også hybridbusser midt i blinken som satsingsområde:

– I Ruter er vi også opptatt av at bussene i vårt ruteområde skal ha høy miljøstandard og god komfort. I anbudet som nå er lagt ut for Oslo Syd – et av de største anbudene våre på mange år – har vi lagt inn vesentlige miljøkrav: I tillegg til hybridbusser etterspørres også biogassbusser samt busser som kan kjøres på inntil 100 prosent biodiesel. Vi ønsker å bruke dette anbudet til å skaffe ytterligere driftserfaringer med hybridbusser, sier informasjonssjef Gry Isberg i Ruter.

Gjenvinner bremseenergi

Det spesielle med hybridbussen Volvo 7700 er at den er en såkalt parallell hybrid hvor den elektriske motoren og dieselmotoren kan drives både samtidig og hver for seg. Ved oppstart er det elmotoren som drar i gang og akselererer opp til 20 km/t, hvor dieselmotoren tar over. Når bussen stanser ved et lyskryss eller en holdeplass slås dieselmotoren automatisk av og elmotoren aktiveres. Dette er spesielt gunstig i bytrafikk med mye stans og igangsetting.

Bussen gjenvinner energi som skapes ved hyppig bremsing. Energien brukes til å drive bussen fremfor å gå tapt som varme i bremsene, og dermed reduseres drivstofforbruket med inntil 30 prosent.

Utslippene reduseres med ca. 30 prosent – først og fremst CO2 men også NOx og partikler. Dessuten bidrar elmotoren til at støyen reduseres med 4 dB(A) når dieselmotoren går, mens bussen praktisk talt er lydløs når den kun kjøres på elektrisitet.

Bussen er 12 meter lang, rommer 75 passasjerer, har lav innstigningshøyde og tre doble dører. De svenske energimyndighetene har gitt Volvo støtte til utvikling av teknologien.

Mest sett siste uken

Lik Nettavisen her og få flere ferske nyheter og friske meninger!

sterke meninger

Nettavisen vil gjerne vite hva du mener om denne saken, og ønsker en frisk debatt i våre kommentarfelt. Vær saklig og respektfull. Les mer om Nettavisens debattregler her.

Gunnar Stavrum
sjefredaktør

comments powered by Disqus

Våre bloggere