Tårevåt ved reisens slutt

Truls fikk sitt første fotokamera da han var 14 år gammel. Siden den gang har han tatt mange bilder av T-banevogner. KLIKK PÅ BILDET FOR Å SE NESTE BILDE

Truls fikk sitt første fotokamera da han var 14 år gammel. Siden den gang har han tatt mange bilder av T-banevogner. KLIKK PÅ BILDET FOR Å SE NESTE BILDE

– Det har ikke rabla for meg altså, sier Truls Myrvold. Han er genuint interessert i T-banevogner og har til og med et eget lite museum hjemme.

Klikk på bildet for å forstørre.

– Jeg synes det er veldig fint at han har fått denne interessen, sier pappa Per Myrvold (78).

Klikk på bildet for å forstørre.

– Det har ikke rabla for meg altså, sier Truls Myrvold.

Klikk på bildet for å forstørre.

Din lokalavis maskot Pinky var selvsagt med for å treffe den ivrige brukeren av lesernes egen avis.

Klikk på bildet for å forstørre.

Truls takker vekterne ved Ryen vognhall fordi han opp gjennom årene har fått masse T-bane rekvisitter. FOTO: LINE RUNDMO

Klikk på bildet for å forstørre.

Her ser vi ankomsten til en ny MX3000 vogn.

Klikk på bildet for å forstørre.

Det er ikke mange som kan skryte av å være eier av en mini T-banevogn.

Klikk på bildet for å forstørre.

Gamle bruksgjenstander for billett klipping

Klikk på bildet for å forstørre.

Noen drar kanskje kjensel på dette skiltet (sees fra Holmenkollbanen), og den karakteristiske søppelbøtten.

RYEN/BØLER: Det er 22. april 2010 klokken 09.15. Stedet er Ryen. Flere har møtt opp for å ta farvel med Oslos siste røde T-banevogn.

Truls Myrvold er en av dem. De siste tre årene har han ønsket velkommen og tatt avskjed med 186 vogner.

Nå er det siste reise for T-bane vogn 1328. En epoke er over for T-banen i hovedstaden.

Arvet interessen

60 år tidligere: En dag faren til Truls, Per Myrvold, er ute og rusler i Thereses gate med noen klassekamerater, får han plutselig øye på trikken. Den har sporet av.

Sånt vekker oppstandelse på en ellers rolig dag. Der og da blir 10 år gamle Per frelst. Trikkefrelst. Heldigvis har to av elevene i klassen fedre som kjører trikk...

– Vi fikk være med mye rundt da, forteller Per (78). Han ser på sønnen Truls, som har arvet interessen hans for skinnegående kommunikasjon.

– T-baneinteressen har vært der hele tiden. Jeg har fulgt tunnelbanen siden den kom til Norge, og til den siste stopp i Jøndalen ved Gjøvik, sier sønnen i huset.

Eget museum

Truls er faktisk født samme året som den offisielle åpningen av de fire østlige banene, som stod i 1966. Opp gjennom årene har han samlet gjenstander fra avgåtte trikker og T-banevogner. På rommet hans, som tilsynelatende ser ut som et lite museum, er det fullt av fotografier han selv har tatt, og duppeditter. Disse er nitidig montert opp på vegger.

– Som du ser, har jeg ikke bare dytta dem ned i en skuff, sier Truls.

Neida, her er det orden i T-banesakene. Den oransje billettautomaten, gamle sjåførhatten og brune pengeveska setter et nostalgisk preg på rommet.

De to sistnevnte var det faren Per, som fikk for en del år siden.

– Det er moro å ha, men det er begrensa hvor mye jeg får plass til her, forteller han.

Han mottar stadig deler fra kjøretøy, like før de trekker sitt siste sukk på Ryen. Det er nemlig der de havner, før enden på visa avsluttes. "Ja i dag ble T-banevogn 1328 hentet av Oppland Metall som har jobben med å hugge de gamle røde T-banevognene. Og dette var den siste vogna som ble hentet på Ryen og fraktet til Hunndalen ved Gjøvik."

Det skriver Truls Myrvold på lesernes egen avis, Din lokalavis. Han har selv vært på Oppland Metall og sett hvordan de hugger opp T-banevognene.

– Når vogna blir klippet opp blir stålet smelta om til spiker og bærebjelker. Du står faktisk med en tåre i øyekroken da, sier Truls.

I og med at han er uføretrygdet har han mye tid til overs. Han kaller hobbyen sin for en avlastning fra hverdagen.

– Jeg kommer meg ut og treffer masse folk. Dette anbefales, sier han.

Kodenavn Godkjent

Truls vil gjerne takke vekterne, T-bane-sjåførene og de på Ryen vognhall, fordi de har vært så snille med ham. Det tok han tre år å bli "godkjent" av staben. På grunn av sikkerheten er det nemlig sperret rundt vognhallen.

I begynnelsen var det flere som reagerte på at Bøler-mannen stadig dukket opp og tok bilder fra perrongen.

– "Hvis du ikke fjerner det kameraet nå, så knuser jeg det!" hermer Truls. Han har tatt bilder siden han var 14 år gammel. Nå har de blitt vant til ham, og han er på hils med de fleste.

Allikevel går Truls alltid rundt med sertifikat i lomma, som viser at han har gyldig tillatelse til å oppholde seg på forbudte områder. Han er også pliktet til å ikle seg en gul vernedrakt med hjelm.

– Da sklir jeg litt inn i mengden, fleiper han.

44-åringen er på hils med de fleste tyske sjåførene, som med sine 72 tonns trailere kommer med de nye T-banevognene. Det hender til og med de ringer ham for å høre hvordan været er i Oslo.

– Det blir litt språkproblemer, men som regel går det bra, sier Truls.

Han har også en fin dialog med vekterne på Ryen. De ringer gjerne for å fortelle når det skjer noe spesielt, som for eksempel når det kommer et nytt T-banesett til Oslo, eller når det er dags for siste reise. Da stiller Bøler-mannen opp…

Farvel til favoritt

1000, 1300, T 2000 og MX3000. Dette er alle T-banevogner som har bidratt til at reisende har kunnet ta seg fram innenfor Oslos grenser de siste 44 årene. Truls var ikke videre fan av T2000 vognene, som kom i 1994. De ble tatt bort 15 år senere, fordi de teknisk var så ustabile.

Så langt er ikke Truls heller videre fan av de nyeste MX-vognene.

– Jeg tipper de holder 18 år, jeg, sier han.

Hittil har de gamle røde vognene vært den soleklare favoritt.

– Jeg savner å kunne sitte aller fremst å se ut av vinduet. Det kan man ikke på de nye vognene.

Nå har altså dagen kommet for det endelige farvel. I verneutstyr og med kameraet intakt, stiller Truls Myrvold opp på Ryen i slutten av april. Sammen med andre spesielt interesserte retter han blikket mot T-banevogn 1328, idet den blir trukket opp på en lastebil.

Nå er de røde vognene historie...

Nettavisen ønsker en åpen og levende debatt.

Her kan du enkelt bidra med din mening.