Tegnet spill - vant drømmestudiet

Jurymedlem Henning Birkeland sammen med konkurransevinner Lill-Beate Nymoen.

Jurymedlem Henning Birkeland sammen med konkurransevinner Lill-Beate Nymoen. Foto: Foto: Kjersti Stuestøl

Lill-Beate Nymoen (25) har spilt dataspill siden hun lærte å gå.

SPILLVERKET.NO: Vinnerbidraget i spilldesignkonkurransen til nettstedet Spillverket.no gir henne drømmestudiet i 3D-design.

– Jeg elsker spill og har spilt så lenge jeg kan huske, helt fra jeg kunne holde en håndkontroller. Det var broren min som lærte meg opp, sier 25-åringen som ikke klarte å holde gledestårene tilbake da hun fikk nyheten.

WEB-TV: Se intervju med vinneren

Kreative bidrag

Spillverket.no har i samarbeid med Idéfagskolen på Nøtterøy utenfor Tønsberg arrangert spilldesignkonkurransen som har pågått helt siden i vinter.

Førstepremien – ett års studium ved skolen, med en verdi av om lag 100 000 kroner – har vært attraktiv for mange talentfulle designamatører.

– Vi mottok mange strålende bidrag, og beviste en gang for alle at vi har fantastisk kreative lesere, sier ansvarlig redaktør Lars Lager Espevalen.

Konkurransedeltakerne har vært nødt til å sende inn både spillsynopsis og konsepttegninger.

Imponerte juryen

Alle de fem beste bidragene imponerte juryen, men det var altså Lill-Beate Nymoen fra nettopp Tønsberg som stakk av med den gjeve premien.

Hennes spill er lagt til en fjern planet, der en urstamme skal nå en ny verden med guddommelig hjelp idet en rekke utfordringer er overvunnet.

– Lill-Beate viser variasjon og nytenkning i konseptet sitt. Hun tegner dyr som man ser for seg kunne eksistert og bidraget er forseggjort, slår juryen fast i sin begrunnelse.

Juryen har bestått av Juan Antonia Alamo fra EA Canada og Henning Birkeland, avdelingsansvarlig for 3D-studiene ved Idéfagskolen, ved siden av representanter for Spillverket.no.

Gledeshyl

Noen nyheter er ekstra trivelige å overbringe. Vinneren, Lill-Beate, reagerte spontant med gledeshyl da hun fikk høre at hun hadde vunnet. Nå må planene for det neste året gjøres om: Lill-Beate skal på skolen!

For 25-åringen var Spillverkets konkurranse en gyllen mulighet til å prøve seg på noe hun har vurdert lenge - etterutdanning.

Fra før har hun lært om reklame, illustrasjon og design på videregående skole, og animasjon på folkehøyskole.

Lill-Beate gikk grundig til verks da hun laget bidraget sitt. Hun benyttet seg både av visuelle og tekstbaserte tankekart. Hun hentet inspirasjon fra flere hold, fra det prisbelønte Zoo Tycoon til penn-og-papir-rollespillet Dungeons & Dragons.

Monsterdrøm

Nå håper hun at studiene ved Idéfagskolen bli det springbrettet hun trenger for å hale i land drømmejobben, slik den har vært for flere andre.

Tidligere idéfagskolestudenter finner du i dag i kjente firmaer som Funcom, Filmkameratene,Storm Studios, Qvisten Animasjon og Gimpville

– Den store drømmen er å tegne monstre og figurer som konsepttegner for et spillutviklerfirma, sier Lill-Beate Nymoen.

Les også disse sakene:

Bungie inngår samarbeid med Activision

Sony saksøkes for å ha fjernet funksjoner

Her er maispillene vi gleder oss til

Nettavisen ønsker en åpen og levende debatt.

Her kan du enkelt bidra med din mening.