*Nettavisen* Nyheter.

Teppekunst tuftet på fair trade

DOBAG er et tyrkisk prosjekt, og bokstavene er en forkortelse som betyr "Forsknings- og utviklingsprosjekt for Naturfarging". I tillegg forteller DOBAG-prosjektet en befriende historie om verdig og vellykket utviklingshjelp.

Madserud: Det hele startet i 1981 med tyske Dr. Harald Böhmer, tilknyttet tysk u-hjelp, og Marmara Universitetet i Istanbul.

Tepper er blitt knyttet og vevet i Tyrkia til alle tider, og håndverket ble utført av fattige kvinner som ble skammelig dårlig lønnet. I tillegg var deler av denne kulturarven i ferd med å forsvinne ettersom naturfarge ble erstattet med syntetisk farge på 1800-tallet. Tradisjonen med naturfargete tepper hadde vært død i 120 år da Dr. Bøhmer tok fatt på sitt prosjekt. Han utviklet en fargeanalysemetode som han brukte på tepper fra 1700-tallet, og som avslørte hvilke planter som var brukt i fremstilling av de ulike fargene.


Nytt liv til gamle tradisjoner

Denne kunnskapen tok han med seg til de små fjellandsbyene i Anatolia i Tyrkia, samlet kvinnene i grupper og lærte dem å fremstille fargene. Tradisjonelle mønstre og teknikker var heldigvis fremdeles i bruk, så alt var forsåvidt klappet og klart for å knytte tepper i opprinnelig kvalitet igjen. Problemet var bare hvordan kvinnene skulle tjene penger på håndverket sitt. Hittil hadde profitten havnet hos en lang rekke mellomledd.

Kvinnebedrifter

Det var innlysende at mellomleddene måtte bort hvis videreføring av teppetradisjonene skulle være økonomisk gjennomførbart for kvinnene. Dermed ble direkte eksport fra egne kooperativer en realitet og alle ledd mellom veverske og kjøper eliminert.

På den måten blir gammel kulturarv holdt i hevd samtidig som kvinnene som deltar i prosjektet har økt sin livskvalitet betraktelig, både økonomisk og statusmessig. Og ikke minst er de utrolig vakre teppene, fremstilt utelukkende av naturens egne ingredienser, igjen å få kjøpt.

DOBAG-prosjektet er selvfinansierende, det ledes fra Marmara Universitetet og omfatter vel 400 familier i 40 fjellandsbyer. I disse landsbyene har fraflyttingen stoppet opp. Et tilsvarende prosjekt ble satt i gang i Marokko i 1996, nærmere bestemt i Atlasfjellene, blant Berbernomadene. Også her gjenopplives glemte teppetradisjoner samtidig som prosjektet gir hjelp til selvhjelp for de involverte kvinnene og dermed til familiene og landsbyene. Er det fremdeles noen som lurer på hvilket kjønn man skal satse på når det gjelder å skape verdier ut av nesten ingenting..?


Galleri DOBAG

Mange har vel lagt merke til praktvillaen på Thune som stod frem som en Fugl Fønix for noen år siden. Galleri DOBAG kjøpte huset i 2002 og planla å flytte fra lokalene på Stabekk etter en rask men omfattende rehabilitering. Men villaen skjulte dessverre flere hemmeligheter enn vakre gulv og laftede vegger under de uendelige malingsstrøkene. Omfattende setningsskader og en råtten takkonstruksjon kostet mye både i tid og penger å utbedre, men i januar 2004 var villaen i fin form igjen. Prosjektleder for DOBAG i Skandinavia, Eckhart Schroeter, er veldig fornøyd med lokalitetene.

Denne fantastiske villaen, Villa Aavold, er fra 1700- tallet, og ble faktisk flyttet fra Trøndelag og hit til Madserud allé i 1860. I samarbeid med byantikvaren har vi gitt huset tilbake fordums skjønnhet litt i tråd med filosofien bak DOBAG-prosjektet, kanskje?

Og Villa Aavold er virkelig vakker i seg selv, og en perfekt kulisse for teppene som vises frem her. Første etasje domineres av DOBAG-tepper, håndknyttet i variasjoner av størrelser, mønstre og praktfulle farger. På alle teppene henger et sertifikat med bilde og navnet til veversken, distriktet og landsbyen teppet kommer fra, mål og antall knuter.


Omstendelig og tidkrevende

Teppene betales per knute, forteller Schroeter. Veverskene greier tre-fire tusen knuter pr dag. De sitter jo hjemme og vever, og skal selvsagt også ta seg av tradisjonelle kvinnegjøremål. Et teppe på 2 x 3 meter kan ha 700.000 knuter, som vil gi en knyttetid på mer enn 180 dagsverk. I tillegg kommer alt forarbeid klipping av sau og bearbeiding av ull, spinning, farging og renning av veven. Vevene er enkle og helt uten sjablong. Veverskene står selv for design og fargevalg innenfor de tradisjonelle mønstre. Det er ikke vanskelig å forstå at alle disse faktorene samlet gir kvinnene et helt annet eierskap til teppene, økt sosial status og yrkesstolthet.

Galleriet byr også på tyrkiske kelimer og puter, Mohair-tepper laget av ull fra Angora-geiter som har kost seg i det tyrkiske høyfjellet, og søte tøffel-sokker. Alt er selvfølgelig håndlaget i 100% økologisk materiale.

Galleri DOBAG huser også en fargerik kolleksjon tepper og kelimer fra Syd-Marokko, nærmere bestemt fra søsterprosjektet i Atlasfjellene. Disse teppene, laget i tråd med gamle teppetradisjoner, har et overraskende moderne design, preget av afrikansk symbolspråk.


Autoriserte forhandlere

Utenfor Tyrkia selges DOBAG-teppene kun hos autoriserte forhandlere, og dem finnes det bare rundt dusinet av på verdensbasis. Derfor selger og sender Eckhart Schroeter også tepper ut av landet. Men han trives best når kunder og gjester kommer til galleriet og kan se og kjenne på håndverket han tilbyr.

Vi setter stor pris på alle besøkende, vi ønsker på ingen måte bare potensielle kunder til galleriet. Vi ønsker å vise frem både teppene, denne fantastiske villaen og filosofien bak DOBAG-prosjektet til flest mulig, avslutter Schroeter.

Galleri DOBAG holder til i Madserud allé 1, og er åpent hver dag unntatt søndag

Nettavisen ønsker en åpen og levende debatt.

Her kan du enkelt bidra med din mening.

Annonsebilag