*Nettavisen* Nyheter.

Test: Citroën C5

TESTET: Citroën C5

Med C5 er først og fremst en drøm å kjøre

Klikk på bildet for å forstørre.

OPP: Heis opp.

Klikk på bildet for å forstørre.

MIDT: Normalposisjon.

Klikk på bildet for å forstørre.

NED: Heis ned.

Fire av Citroëns modeller står skrevet i bilhistorien med fet skrift: Traction Avant, 2 CV, ID/DS (Padda) og CX. Deretter ble Citroën for det meste et langt gjesp.

Men med C5 er merket på vei tilbake til røttene og særpreget. C5 vekker oppsikt både på grunn av utseendet (sedanmodellen), størrelsen, innvendig plass og ikke minst fordi Citroën valgte å beholde det hydrauliske fjæringssystemet.

Dessverre leveres de rimeligste modellene med konvensjonell fjæring, og da forsvinner også mye av bilens konkurransefortrinn.

C5 er først og fremst en drøm å kjøre. Den bringer tankene til «1001 natt» og tar avsted som et flyvende teppe. Men det koster å være kar. Automatgiret og altfor høy egenvekt (hele 1695 kilo) drar prisen opp og gjør C5 til testens nest dyreste bil.

Motoren på 2,0 liter/136 hk er identisk med motoren i Peugeot 407 SW og Ford Mondeo.

Nettavisen ønsker en åpen og levende debatt.

Her kan du enkelt bidra med din mening.

Annonsebilag