RING: 02060 E-POST: 02060@nettavisen.no
Ønsker du å sende video eller andre dokumenter? Benytt 02060@nettavisen.no
Kontakt oss

Test: Fortsatt familiekongen


TRONER: Ford Mondeo er familiekongen med supre kjøreegenskaper.
TRONER: Ford Mondeo er familiekongen med supre kjøreegenskaper.
Ford Mondeo vinner test etter test. Selv ikke Mazdas nye stasjonsvogn klarte å vippe tyskeren av pallen, men japaneren scorer stort på hyggelig pris.

Selv om stasjonsvognene Ford Mondeo og Mazda 6 ikke har særlig mange felles komponenter - om noen i det hele tatt har de likevel et visst slektskap: Ford er største eier i Mazda og kontrollerer selskapet.

Og det er ingen tvil om at Ford gjerne hadde sett nye Mazda 6 bygd over samme lest som Mondeo (og Volvo V70/S80). Alle ville trolig spart penger på det. Men stoltheten i Mazda sa nei. Da gjenstår kun ett spørsmål: Er Mazdas egne løsninger bedre enn Fords?

Vår test sammen med bladet BIL slår ettertrykkelig fast at det sannsynligvis var en tabbe av Mazda ikke å hekte seg på familieløsningen. Ford har med Mondeo gjort en fabelaktig jobb, som ingen andre produsenter av folkelige familiebiler i sum har klart å møte.

Ford Mondeo

En diger familiebil 4,83 meter lang som laster det meste. Den har størst bagasjerom, best plass i baksetet, best plass foran, størst nyttelast og størst trekkevne på tilhengerkroken. I sum: Mondeo er nummeret større enn Mazda 6. Den akselererer også litt bedre, men slurper mer diesel og har et høyere CO2-utslipp.

Mondeo slår konkurrentene, Mazda 6 inkludert, ned i støvlene ute på landeveien. Med klassens lengste akselavstand flyter bilen like elegant over ujevnhetene som Citroën C5 med hydraulisk fjæring.

Og kaster du den inn i svingene, driver den gjennom som Lasse Kjus. Mondeos styrepresisjon og lekenhet på veien gjør den til en drøm å kjøre. Hurra! Mer har vi ikke å si for - etter vår mening - får du ikke mer familiebil for pengene enn ved å velge Mondeo.

Mazda 6

La oss med en gang slå fast at Mazda 6 også er en utmerket familiebil, som dekker de aller flestes transportbehov. Men i dette selskapet blir det litt som å hoppe etter Wirkola; bilen gjør det litt dårligere i de fleste disipliner. Men nok en gang: I en stor test ville Mazda 6 vært blant de beste - men med Mondeo først.

På noen punker vinner likevel Mazda 6. Ingen bil vi har bremsetestet i denne klassen og vi har testet alle stopper like raskt fra 80 km/t som Mazda 6: 22,5 meter. Dette er 2,3 meter altså en halv billengde bedre enn Mondeo, som heller ikke har dårlige bremser.

Mazda 6 forsyner seg beskjedent av matfatet med et oppgitt forbruk på 0,57 liter/mil, og 0,685 liter/mil i testforbruk. Dette er litt under Mondeo.

Mazda 6 vinner også på pris. Selv om Mondeo stiller til start med mer utstyr, koster testbilen akkurat 100.000 kroner mer enn Mazda 6. Et nøkternt spørsmål er om den er verd det.
Testteamet mente ja.

Vår mening om testbilene



































































Ford Mondo


Mazda6

Bak rattet

8,0

6,0

Plass

8,6

7,0

Bagasje

9,0

8,5

Komfort

8,9

8,0

På veien

9,4

8,0

Ytelser

8,0

8,0

Forbruk/CO2

8,0

8,5

Sikkerhet

9,0

9,0

Utstyr

8,0

7,0

Pris

8,0

10,0

Sum (100)

84,9

80,0

Testbilene i tall











































































Ford Mondeo

Mazda6

Pris billigste

278.200 kr

264.900 kr

Pris testet bil

423.350 kr

323.535 kr

Lengde

4,83 m

4,79 m

Nyttelast

669 kg

565 kg

Bagasje (VDA)

554/1745 l

519/1751 l

Motor (Volum/hk)

2.0/140 hk

2.0/140 hk

C02-utslipp (EU)

156 g/km

151 Nm

Forbruk (EU)

0,59 l/mil

0,57 l/mil

Forbruk (test)

0,718 l/mil

0,704 l/mil

80-0 km/t (Bremsetest)

24,8 m

22,5 m

Støy 80 km/t (målt)

66 dBA

67 dBA

Kollisjonsputer

6 stk

6stk

Partikkelfilter

Ja

Ja

Antiskrens

Ja

Ja

Garanti

3/12 år

3/12 år

EuroNCAP*

5 stjerner

Ikke testet



Data: Bilnorge.no/OFV/Produsentene

* Mer om sikkerhet: Euroncap.com





Mest sett siste uken

Lik Nettavisen her og få flere ferske nyheter og friske meninger!

sterke meninger

Nettavisen vil gjerne vite hva du mener om denne saken, og ønsker en frisk debatt i våre kommentarfelt. Vær saklig og respektfull. Les mer om Nettavisens debattregler her.

Gunnar Stavrum
sjefredaktør

comments powered by Disqus

Våre bloggere