*Nettavisen* Nyheter.

Test: Tysk toppløs-duell

TO I TEST: BMWs 1-serie og Audi A3, for folkebiler å regne.

Vi har sammenlignet de minste kabrioletene til BMW og Audi. Det mener vi Audi kom best ut av.

Klikk på bildet for å forstørre.

TO I TET: Årets kabrioletnykommere.

Klikk på bildet for å forstørre.

ØNSKET: For mange er nok disse bilene selve sommerdrømmen på veien.

Klikk på bildet for å forstørre.

BEST: Audi A3 Cab.

Klikk på bildet for å forstørre.

NESTEN LIKE BRA: BMW 120 Cab.

Klikk på bildet for å forstørre.

BAGASJE: BMW 120 Cab.

Klikk på bildet for å forstørre.

BAGASJE: Audi A3 Cab.

Norge er definitivt ikke landet bilprodusentene tenker først på når nye kabrioletmodeller lanseres. Derfor kommer det egentlig bare to virkelig interessante nyheter for kabrioletentusiastene denne sommeren: Audi A3 og BMW 1-serie.

Naturligvis har vi sammen med bladet BIL testet, målt og vurdert årets sommeråpne tilbud. Dette er biler som gir ufattelig mye kjøreglede på varme dager, men Audi har mest plass. Kunne vi satt sammen bilene selv, ville vi valgt Audis karosseri og motor kombinert med BMWs understell og lekne kjøreegenskaper.

Støyete

Begge defineres som ekte vare. Det vil si med mykt tak som på sekunder vippes av og på også i fart inntil cirka 30 km/t. Med vindbeskyttelse på plass trekker det ikke. De to koster dessuten i grunnversjon rundt 330.000 kroner, og kjører derfor med god margin inn i folkebilklassen.

At både Audi og BMW valgte stofftak på sine "billigkabrioleter" henger naturligvis sammen med produksjonskostnader og plassforhold i baksete og bagasjerom. De såkalte helårskabrioletene med foldbart ståltak er ikke bare dyrere å produsere, men taket fyller i tillegg så godt som hele bagasjerommet.

Vi har støymålt begge bilene ute på landevei til 68/67 dBA (normalt) og til uutholdelige 77 dBA inne i tunnel, begge tester ble kjørt i 80 km/t og med taket på. Tunnelstøynivået er over tid direkte plagsomt.

Audi A3

Den eneste av de to hvor det faktisk går an for voksne å sitte i baksetet over tid. Bilen har også best ytelser i test, mest fleksibelt bagasjerom men med altfor liten lukeåpning og et tak som forvinner av på ni kjappe sekunder. Bilen kan dessuten programmeres slik at den automatisk regulerer opp temperaturen mot hender og føtter om det skulle være nødvendig. A3s bremser stopper bilen effektivt på 23,4 meter fra 80 km/t til 0.

BMW 1-serie

Den morsomste bilen å kjøre, men føles like daff som testresultatene viser: 11,1 sekund fra 0 km/t til 100 km/t, mens Audien gjorde samme øvelsen unna på 8,0 sekunder.

BMW gir også en mer kompakt opplevelse, du kler liksom bilen på deg. Det gjør inn- og uttreden av baksetet til en akrobatisk øvelse for voksne. Minus for få steder å legge fra seg småting som eksempelvis mobiltelefonen, og kun en koppholder gir BMW stryk i "lattetesten".

Også BMW scoret svært godt i bremsetesten 23,7 meter til 0 fra 80 km/t. Ingen av bilene er kollisjonstestet av EuroNCAP, og ingen av dem har mer enn fire kollisjonsputer.

Vår mening om testbilene:



































































Audi A3 Cab


BMW 120 Cab

Bak rattet

9

9

Plass

6

4

Bagasje

3

3

Komfort

6

5

På veien

8

9

Ytelser

9

7

Forbruk

5

6

Sikkerhet

7

7

Utstyr

6

8

Pris

7

5

Sum (100)

66

63

Testbilene i tall:











































































Audi A3 Cab

BMW 120 Cab

Pris billigste

324.900 kr

332.700 kr

Pris testet bil

426.702 kr

510.020 kr

Lengde

4,24 m

4,36 m

Bagasje (VDA)

260 l

260 - 350 l

Motor (Volum/hk)

1,8/160 hk

2,0/170 hk

C02-utslipp (EU)

174 g/km

158 Nm

0-100 km/t (målt)

8,0 sek

11,1 sek

Forbruk (EU)

0,73 l/mil

0,66 l/mil

Forbruk (test)

0,908 l/mil

0,877 l/mil

80-0 km/t (Bremsetest)

23,4 m

23,7 m

Støy 80 km/t (målt)

68 dBA

67 dBA

Støy 80 km/t (tunnel)

77 dBA

77 dBA

Kollisjonsputer

4 stk

4 stk

Antiskrens

Ja

Ja

Garanti/Rust

3/12 år

3/12 år

EuroNCAP*

Ikke testet

Ikke testet



Data: Bilnorge.no/OFV/Produsentene

* Mer om sikkerhet: Euroncap.com





Nettavisen ønsker en åpen og levende debatt.

Her kan du enkelt bidra med din mening.

Annonsebilag