RING: 02060 E-POST: 02060@nettavisen.no
Ønsker du å sende video eller andre dokumenter? Benytt 02060@nettavisen.no
Kontakt oss

Tøff på trening


Når du trener er det viktig at du har på deg behagelige klær som er gode å bevege seg i. Det er heller ikke tvil om at mange blir ekstra motivert av å føle seg fresh i tøyet.
Når du trener er det viktig at du har på deg behagelige klær som er gode å bevege seg i. Det er heller ikke tvil om at mange blir ekstra motivert av å føle seg fresh i tøyet. Foto: Foto: Istockphoto
Klærne kan faktisk hjelpe på motivasjonen!

KVINNEGUIDEN.NO: Synes du at det er vanskelig å holde motivasjonen oppe i høstmørket? Kanskje en ny treningsgarderobe kan hjelpe deg på veien?

Kvinneguidens treningsekspert, personlig trener og livsstilscoach, Line Marion Nielsen Kjøniksen mener at du bør spørre deg selv hva slags trening du skal benytte klærne til.

-  Løper du mye eller er mye på  gruppetimer med hopp, bør du sørge for god støtte for brystene, sier Nielsen Kjøniksen.

Se treningsvideoer med Line Marion

Fordel med singlet

Under løping og sykling kan det også være en fordel med bukser/tights som er relativt kroppsnære slik at buksestoffet ikke kommer i veien og man unngår gnisninger for hvert steg man tar.

Til styrketrening bør du fokusere god bevegelse. Spesielt i buksestoffet ved øvelser for bena, og ellers om det er "kleskode" der du trener.

- Enkelte sentre forbyr gjerne bruk av singlet, men heldigvis er dette på vei bort mange steder. Å trene i singlet kan nemlig være en stor fordel under styrketrening, slik at du ser anatomien din og sikrer korrekt teknikk, mener Nielsen Kjøniksen.

Video: Gravidtrening med Line Marion

Dropp bomull

Stoffet klærne er laget av er også noe du bør ta hensyn til;

- Svetter du mye eller ønsker svært god bevegelighet er helt klart stoff med stretch å anbefale, for eksempel lycra. Disse stoffene puster også bedre enn bomull.

- Jeg synes også det er viktig at man også føler seg vel i klærne. Velg farger og design som du liker, sier treneren som mener at man kan bli mer motivert av å føle seg fresh i tøyet på trening.

Husk på

* Ta gjerne på deg en ekstra jakke eller genser som du kan ha på deg på oppvarmingen og etter trening for å holde kroppen varm.

* Det er et pluss dersom tøyet er laget av svetteabsorberende stoff slik at klærne ikke føles tunge på og du unngår å fryse etterpå.

* Skal du trene i mørket er det en fordel å ha refleks på tøyet, eller en ekstra refleksvest over.

* Treningssko er et helt annet kapittel. Her er vi alle forskjellige og det beste er å få veiledning hos en sportsspesialist som kan hjelpe deg når du prøver på nytt fottøy.

Sjekk også disse sakene på Kvinneguiden:

Slik får du et slankere liv

Den nye sunnhetsbølgen

Videospesial: Slik får du strammere lår

 

Mest sett siste uken

Lik Nettavisen her og få flere ferske nyheter og friske meninger!

sterke meninger

Nettavisen vil gjerne vite hva du mener om denne saken, og ønsker en frisk debatt i våre kommentarfelt. Vær saklig og respektfull. Les mer om Nettavisens debattregler her.

Gunnar Stavrum
sjefredaktør

comments powered by Disqus

Våre bloggere