Tidenes største miljøsatsing på buss

Fra utpå høsten kjører etter hvert 101 nye busser ut fra anlegget på Rosenholm, og disse vil representere Ruters største miljøsatsing.

ROSENHOLM: – Vi gjør nå et kjempeløft på miljøsiden, sier Gry Isberg, informasjonssjef i Ruter.

Nylig ble det tegnet kontrakt med Unibuss som skal kjøre miljøvennlig i Oslo syd.

– Vi har bestilt 5 busser som skal gå på hydrogen, 22 på biogass og 16 med hybrid-motor (elektrisk/diesel), forteller Carl-Axel Svedehag i Unibuss.

– Resten av de 101 nye bussene skal gå med de aller mest moderne diesel-motorer.

2. oktober

Om alt går etter planen, vil 2. oktober blien ny merkedag i Oslo-bussenes historie.

– Vi setter inn de nye bussene denne helgen, og det vil passasjerene virkelig få merke, sier Svedehag som er ansvarlig for miljøbussene i Unibuss.

– Hydrogen- og hybrid-bussene vil man jo ikke høre i det hele tatt. Og ut fra eksosrørene kommer ingen forurensning.

Langt sprang

Det er et langt sprang fra dengang Oslo og Follo Busstrafikk hadde sitt anlegg i Nedre Prinsdals vei og dieseleksosen lå tykk over Prinsdal når bussene ble startet opp.

Da var det ingen EU-krav som satte begrensninger. Bare naboers stadige klaging ble registrert.

Mye har skjedd opp gjennom årene. Vi har vel alle kjørt bak busser som har vært miljø-merket. Men det som skjer til høsten er det største som har skjedd på miljøfronten når det gjelder busser.

Busene blir 12,13, 15 og 18 meter lange og skal trafikkere Søndre Nordstrand og Oslo-Kolbotn.

– Vi snakker om rutene 71 og 72 på Mortensrud og 76-85 i Oslo syd og Oppegård. Hydrogenbussene skal trafikkere strekningen mellom Oslo og Kolbotn.

Kontrakten Ruter har tegnet med Unibuss innbefatter også kjøp av hele anlegget på Rosenholm. Her skal ikke bare bussene ha sin oppstillingsplass og garasje for rengjøring og service, men også bli et utstillingssted.

– Her skal vi vise hva det vil si å satse miljø når det snakkes om busser, forteller Vik.

– Vi regner med stor tilstrømming, for dette blir det største miljøanlegget for busser i hele Europa. Dette blir stedet for både fagfolk og skole-elever.

Drivstoff

På Rosenholm skal det bygges et anlegg for produksjon av hydrogen-drivstoff. Biogassen kommer fra renseanlegget på Bekkelaget. Dette betyr kort fortalt at det vil spyler ned i toalettet etter hvert blir drivstoff for bussene.

Det er ikke gratis å lage et slikt kompetansesenter og langt fra rimelig å kjøre de miljøvennlige bussene.

– Det er 4-5 ganger dyrere å produsere en hydrogenbuss enn en som går på tradisjonelt drivstoff, forteller Gry Isberg.

– Men bussene kan gå lenge, og når vi ser på miljøregnskapet, blir det fort en gevinst.

De som vil vite mer om denne miljøsatsingen, kan gå inn på Ruters nettsider og lese detaljer.

Ellers må man altså vente til begynnelsen av oktober med å få kjøre de nye bussene. Hydrogenbussene er først klare i 2012.

Nettavisen ønsker en åpen og levende debatt.

Her kan du enkelt bidra med din mening.