RING: 02060 E-POST: 02060@nettavisen.no
Ønsker du å sende video eller andre dokumenter? Benytt 02060@nettavisen.no
Kontakt oss

DYRT LÆRINGSVERKTØY: I løpet av en tur i denne, skal Reshma Rauf (t.v) og Mahnoor Tahir få øvet nysgjerrigheten for ny teknologi.
DYRT LÆRINGSVERKTØY: I løpet av en tur i denne, skal Reshma Rauf (t.v) og Mahnoor Tahir få øvet nysgjerrigheten for ny teknologi. Foto: Alle foto: Cathrine Brynildsen

Til himmels med hydrogenbil

Denne uken løser Lambertseter-elevene sin mest krevende oppgave noensinne. Hjelpemidler er hydrogenbil og månelandingsteknologi.

LAMBERTSETER: – Jeg visste hva brenselsceller var, men nå begynner jeg å skjønne hva det kan brukes til.

Reshma Rauf sitter fremoverlent i baksetet på en Mercedes i millionklassen, og smiler lurt. Sammen med Mahnoor Tahir tilbringer hun denne uken med å dykke ned i teknologien som får bilen til å trille og samtidig frembringe rent vann.

Les også: Skole med stjerner i øynene

Skaper nysgjerrighet

Bilen er forskningsorganisasjonen SINTEF sitt bidrag til forskningscampen 2013 på Lambertseter vgs. Gjennom en fire dager lang workshop skal elevene løse oppgaver fra norske og internasjonale forskningsinstitusjoner. CO2-rensing og fornybar energi er noen av stikkordene. Håpet er at flere skal beholde nysgjerrigheten inn i studietiden.

I forsetet sitter Arne Stori og peker på en skjerm i dashbordet. Spesialrådgiveren i SINTEF brenner for undervisning, og får ivrige tilskuere i baksetet.
– Her ser dere hvordan dynamoen og el-motoren koblet ut og inn, med hydrogen som energikilde. Det er som å kjøre trikk, forklarer han.
Mahmoud Tahir nikker. Det er spennende med ny teknologi. Kanskje så spennende at hun vil vite mer når hun er ferdig på Lambertseter.

Les også: Her fyker cola'n rett til himmels

Inspirasjon

Utviklingsleder Lise Nordli har hatt ansvaret for programmet og oppgavegiverne. Hun håper uken kan ha innvirkning på frafallet på realfagslinjene.

– Mange elever velger realfag i 2. klasse, men dropper ut året etter fordi faget føles irrelevant. Nå får elevene møte folk som trenger realfag i jobben sin, og kan vise dem hvordan de bruker det, forteller hun.

Les også: Fosser mot gründerseier

Allmennkunnskap

– Seeing is believing, smiler Arne Stori.
I Mercedesen har han nettopp forklart jentene hvordan bilen kan bruke like mye energi uansett hvor fort den kjører. Og selv om de må spørre flere ganger, er han ikke bekymret:

– Det handler like mye om å lære å tilegne seg kunnskap som hva kunnskapen handler om, smiler rådgiveren.

Les også: Ungdom kan mer enn å feste

Mest sett siste uken

Lik Nettavisen her og få flere ferske nyheter og friske meninger!

sterke meninger

Nettavisen vil gjerne vite hva du mener om denne saken, og ønsker en frisk debatt i våre kommentarfelt. Vær saklig og respektfull. Les mer om Nettavisens debattregler her.

Gunnar Stavrum
sjefredaktør

comments powered by Disqus

Våre bloggere