RING: 02060 E-POST: 02060@nettavisen.no
Ønsker du å sende video eller andre dokumenter? Benytt 02060@nettavisen.no
Kontakt oss

Til økorally i selvbygg

RUDSKOGEN: Dryss en million kroner over noen kloke hoder, gi dem åtte måneder, litt aluminium og plast. Legg til en ensylindret biodieselmotor - og de er klare til start i et av verdens mest prestisjefylte økorally.

For andre år på rad drar et team fra Høyskolen i Østfold kommende helg til Shell Øko Marathon i Frankrike for å representere Norge. Der skal de konkurrere mot 200 andre team fra hele verden. Målet er akkurat det samme for Claus Brinck-Hansen når han entrer førersetet i sin "North-1" som når Petter Solberg gjør det i sin rallybil: Å vinne.

Men i Frankrike gjelder det ikke å komme først i mål, men å kjøre lengst på en liter biodiesel. Fjorårets vinner tilbakela en distanse tilsvarende 3880 km på én liter drivstoff!

Det greier ikke vi. Vi konkurrerer i klassen "Urban Concept", hvor design er like viktig som lavt forbruk. Så vi satser heller på å hente hjem en designpris, sier prosjektleder Anne Lena Kirkerud.

Kjøretøyet har studentene naturligvis laget selv. Opprinnelig var planen å forbedre fjorårets bil, men teamet bestemte seg, sammen med Universitetet for miljø og biovitenskap på Ås, å utvikle et helt nytt kjøretøy med ramme i aluminium, karosseri i polykarbonat og vinduer i plexiglass.

I hekken puttet de en ensylindret Yamaha-motor, modifisert til å kunne kjøre på biodiesel og optimalisert til 20 prosent lavere forbruk. 220 kubikk, 4,7 hk og sykkelsmale hjul gir den 160 kilo lette bilen en toppfart rundt 100 km/t.

Flere av høyskolestudentene medgir at det å ha stilt til start i et internasjonalt økorally med egenprodusert bil ikke svekker CV-en i kampen om attraktive jobber hos de internasjonale bilprodusentene.



Mest sett siste uken

Lik Nettavisen her og få flere ferske nyheter og friske meninger!

sterke meninger

Nettavisen vil gjerne vite hva du mener om denne saken, og ønsker en frisk debatt i våre kommentarfelt. Vær saklig og respektfull. Les mer om Nettavisens debattregler her.

Gunnar Stavrum
sjefredaktør

comments powered by Disqus

Våre bloggere