*Nettavisen* Nyheter.

Til Monte-Carlo for fjortende gang

Bilentusiast og deponimotstander Knut Chr. Hallan fra Ulvøya legger i dag ut på sin fjortende Rally Monte-Carlo Historique.

Ulvøya: Sammen med 20 andre deltakere fra Norge legger Knut Chr. Hallan fra Ulvøya og kartleser Ole Martin Lundeby av gårde på den vel 300 mil lange turen til Monte-Carlo i Monaco.

Den lange turen til Monte-Carlo starter ved KNA/Scandic-hotellet i Parkveien, går via tidssjekk i Trollhättan, Hamburg og Bad Homburg like ved Frankfurt. Deretter går turen inn i Frankrike, og det som er en av de tøffeste etappene. Etappen kjøres nemlig gjennom hele natten og varer i 25-26 timer. Andre deltakere starter i liknende rally fra Barcelona, Tornini og Reims. Søndag samles rundt 350 biler i 10 ulike klasser i St. Etiene i Frankrike hvor starten på Rally Monte-Carlo Historique går.

Sug i magen

Bilen Hallan kjører er en Austin Healey 3000 MK1, 1959 modell. Bilen ble importert fra California i 1992 og er med på det historiske løpet for tiende gang. En tre liters rekkesekser med to store SU-forgassere yter 140 hester på bakhjula. Hallan har vunnet sin klasse i Rally Monte-Carlo Historique fem ganger på rad, siste gang i 2002.

Forskjellen fra andre rally er at i Monte-Carlo Historique er det ikke om å kjøre fortest, men å kjøre på gjennomsnittstider. Deltakerne får oppgitt en gjennomsnittshastighet og må ut fra den kalkulere hastigheten. På etappene er det lagt inn kjente og ukjente tidssjekk som må passeres nærmest mulig den gjennomsnittlige tiden.

Etter løpet i 2004 sa Hallan at han aldri mer skulle kjøre løpet etter at noen spanjoler og italienere jukset ved å bruke mobiltelefon og kamerater for å avsløre de hemmelige tidssjekkene underveis på etappene.

Men jeg klarte ikke å la være. Når det nærmer seg rallystart får jeg et sug i magen. Det er en slags abstinens, akkurat som når man prøver å slutte å røyke, forklarer Hallan entusiastisk.

Folkefest

Forberedelsene til årets rally er vel i havn. Bilen er overhalt, støtdemperne etterfylt med hydraulisk olje, og speedometeret og tripptelleren er justert. Hallan kjører uten serviceteam og på piggfrie vinterdekk. En del av de andre deltakerne har med seg egen servicebiler og bytter dekke mellom hver etappe. Underveis kommer Hallan og Lundeby til å treffe på alle mulige slags vær- og føreforhold.

Vi starter i issørpa i Oslo og drar mot sydligere breddegrader. Vi kjører over et fjellpass på 2700 meter. Vi treffer på alt fra tåke, snø, regn og svart is (usynlig is, red.anm).

Langs løypene rundt Monte-Carlo er det alltid folkefest, akkurat som det er når VM-runden i rally spinner gjennom området.

Det er trolig mer enn 100 000 tilskuere som brenner bål langs veien. Jeg gleder meg innmari, det er en god pause fra kampen mot dypvannsdeponiet ved Malmøykalven, sier den stadig mer langhårete bestefaren fra Ulvøya.

I år har jeg ingen andre ambisjoner enn ikke å kjøre av veien. Utfordringen blir nok å ha med en ung gutt på 31 år uten erfaring. Vi har ikke kjørt en meter sammen før vi starter på torsdag. Jeg har masse erfaring, men han kommer sikkert til å si at jeg kjører som ei krøkke, sier Hallan.

Kake i et par uker

Både Hallan og Lundeby jobber for bilbladet Autofil og skal selvsagt skrive om det sagnomsuste billøpet.

I Monte-Carlo rallyet brukes stort sett de samme løypene som brødrene Solberg og resten av VM-rallysirkuset brukte forrige helg.

Når rallyet er overstått er vel 300 mil tilbakelagt. Hallan har ikke bestemt seg for om han skal kjøre hjem igjen også. Han har gjort det mange ganger før. I så fall går bilen 29 timer i strekk, bare avbrutt av bensinfylling og førerbytte.

Da er jeg helt kake et par uker etterpå sier, Hallan.

Nettavisen ønsker en åpen og levende debatt.

Her kan du enkelt bidra med din mening.