Til seters med de minste

Lyst på firehjulstrekk, men ikke på enorme bilkostnader? Ikke noe problem. Vi har testet tre snerte 4x4-biler til under 200.000 kroner.

Det ble dødt løp mellom Daihatsu Sirion og Suzuki Swift. Men Fiat Panda kjørte fra alle i terrenget.

Felles for trioen er at de er små, forholdsvis motorsvake, følsomme for sidevind og har begrenset komfort. Men kjøperne er mange, og særlig eldre mennesker vil gjerne slippe vinterens mas med plutselige snøfall, ubrøytede veier og glatte bakker uten å måtte tømme sparekontoen helt.

Bilene i denne testen greier vinterøvelsene med glans. Men de er primært utviklet for urbanitet og har lite utenfor asfalten å gjøre, kanskje med unntak av Panda. Bilenes enkle firehjulsdrift bedrer framkommeligheten, men heller ikke mer.

Daihatsu Sirion

Sirion har mye Toyota i seg. Her fant vi elementer både fra Aygo og Yaris. Bilen er den eneste med automatgir, og det fungerer bra selv med 4x4 og beskjeden motor. 0,66 liter/mil er under oppgitt forbruk. Bra.

Bilen har en idiotisk ryggevarsler, og et morsomt interiør med mye plass til dingser og duppetitter. Pluss for fiks nedfelling av baksetet og sitteputen, som gjør Sirion til en liten varebil med baksetet felt ned.

Bilen kjører bra og oppleves større enn den faktisk er, men testteamet stilte seg undrende til hvorfor en firehjulstrekker leveres med frontspoiler a la brøyteplog?

SIRION: Best hvis automatgir er viktig.

Fiat Panda

Pandas styrke ligger først og fremst i terrengegenskapene. Der var den helt suveren, og parkerte de to andre i testen. Men siden de fleste kjører mest på vei, må vi bare slå fast at der tapte Panda på alle punkter. Og i testen bremset bilen så dårlig at vi lurte på om noe var galt.

Panda er rett og slett for motorsvak. 1,2 liters motorvolum og 60 bensinhester holder ikke. I tillegg er den ganske tørst, og brukte hele 0,77 liter/mil. Det er altfor mye for en så liten bil. 1,3 liter og 70 dieselhester er hva denne bilen skal ha, men denne motoren er ikke tilgjengelig i Norge. Ellers er den klart minst både utvendig og innvendig. Panda blir ganske intim for røslige personer, er trang i baksetet, støyer mye og mangler fleksibilitet som et delt baksete og mulighet til å vippe fram seteputen ville gitt.

PANDA: Best hvis framkommelighet er viktigst.

Suzuki Swift

Swift er tøff å se på, har bra innvendig plass, klart best bremser (24,2 meter fra 80 0 km/t). Bilen styrer presist og kjører mest sportslig. Dette er rett og slett en kvikk og morsom bybil, lett å manøvrere dit man vil. Men den har altfor lite drakraft rundt 80 km/t i femtegir og et mørkt og ganske trist interiør.

Swift stiller med det høyeste sikkerhetsnivået (seks kollisjonsputer), lavest støynivå og gunstigst CO2 utslipp.

SWIFT: Morsomst hvis du liker å kjøre bil.





Vår mening om testbilene:

Daihatsu Fiat Suzuki

Sirion Panda Swift

Førermiljø 8 7 8

Plass 7 4 7

Komfort 8 4 7

Kjøreegenskaper 7 6 8

Ytelser og forbruk 8 5 8

Sikkerhet 8 6 8

Pris/utstyr 7 6 7

SUM 53 38 53







Testbilene i tall:

Daihatsu Fiat Suzuki

Sirion SX Panda Swift GLX

Pris billigste: 194.900 185.000 199.900

Pris testet bil: 209.800 185.000 203.800

Lengde: 3,63 m 3,57 m 3,70 m

Bagasjerom (VDA): 235 l 200 l 213 l

Motor (volum/effekt): 1,3/87 hk 1,2/60 hk 1,3/91 hk

Moment: 120 Nm 102 Nm 116 Nm

Forbruk 100 km(EU/test): 6,8/6,6 l/mil 6,6/7,7 l/mil 6,2/6,3 l/mil

CO2-utslipp (EU): 159 g/km 156 g/km 148 g/km

0 100 km/t (målt): 14,8 sek 19,6 sek 14,9 sek

Toppfart: 170 km/t 145 km/t 175 km/t

80 0 km/t (målt): 25,5 m 28,0 m 24,2 m

Støy 80 km/t (målt) 67 dBA 69 dBA 65 dBA

Antiskrens: Nei Nei Nei

Kollisjonsputer: 4 stk 4 stk 6 stk

Klimaanlegg: Ja Ja Ja

Garanti: 3/12 år 3/8 år 3/12 år

EuroNCAP: (4 st/29 p) (3 st/20 p) (4 st/30 p)

Data: Bladet Bil/OFV/produsentene. Vil du vite mer om sikkerhet: www.euroncap.com









Nettavisen ønsker en åpen og levende debatt.

Her kan du enkelt bidra med din mening.