RING: 02060 E-POST: 02060@nettavisen.no
Ønsker du å sende video eller andre dokumenter? Benytt 02060@nettavisen.no
Kontakt oss

Tilfeldig at havna fortsatt er intakt


Overrasket: Havnedirektør Anne Sigrid Hamran hadde aldri vurdert faren for at vogner fra Alnabru kunne komme seilende inn på OsloHavn. Bare tilfeldigheter forhindet en katastrofe av historiske dimensjoner. Arkivfoto: Kristin Trosvik
Overrasket: Havnedirektør Anne Sigrid Hamran hadde aldri vurdert faren for at vogner fra Alnabru kunne komme seilende inn på OsloHavn. Bare tilfeldigheter forhindet en katastrofe av historiske dimensjoner. Arkivfoto: Kristin Trosvik Foto: Simen Sundsbø
Togulykken ved Sjursøya ville på andre tider av døgnet fått gigantiske dimensjoner.

SJURSØYA: Havnedirektør Anne Sigrid Hamran forteller at det bare en time etter ulykken skulle ha stått et tog fullt av flybensin der vognene kom farende.

– Jeg ønsker ikke spekulere i hvor store eksplosjoner som ville oppstått om vognene traff et tog med flybensin. Men det er riktig å si at vi ville fått et inferno av eksplosjoner og branner. Vognene kunne også ha sporet av og truffet oljetanker som ville gitt en tilsvarende effekt. Dette kunne med andre ord ha gått veldig mye verre, sier havnedirektøren.

Mye flaks

– At ikke flere enn tre mennesker ble drept skyldes også rene tilfeldigheter og flaks. Hadde vognene kommet inn på havna tidligere på dagen ville mange mennesker mistet livet.

– Vognene kom inn i det du kan kalle Karl Johan på Oslo Havn. Til tider av døgnet står det trailere og andre kjøretøy i lang kø her. Ulykken skjedde på sekunder. Hadde vognene brast inn i køen på morgenen forrige onsdag ville ulykkestallene blitt høye.

Sjokkerende

Havnedirektøren sier hun aldri tidligere har vurdert faren for at løse vogner skal komme brasende fra Alnabru drevet av ren tyngdekraft.

– Når vi nå vet at dette er mulig har vi spurt Jernbaneverket og Cargo Net om det kan skje igjen. Vi er forsikret om at det nå er innført rutiner som sikrer oss mot tilsvarende hendelser inntil videre. Hva som permanent må gjøres for å forhindre tilsvarende ulykker er for tidlig å si. Men Oslo Havn forventer permanente tiltak som sikrer oss mot tilsvarende hendelser, sier havnedirektøren.

Normal drift

Driften er nå i normalt gjenge igjen, forteller havnedirektør Anne Sigrid Hamran. Kaiene har vært oppe og stå hele tiden. Containerterminalen på Ormsund, var ute av drift etter at gatebygningen ble smadret av toget. Gatebygningen er tatt helt ned, og det er satt opp en midlertidig gateløsning.

– Oppryddingen startet med en gang, og vi fikk opp en bygning satt sammen av brakker med trådløs datatilkobling. Dermed kunne vi åpne som normalt mandag morgen klokken 06.30. Det var nokså mye køer, siden ingen hadde fått hentet containere torsdag eller fredag. Men alle var rolige og hyggelige, og avviklingen gikk fint, sier havnedirektør Anne Sigrid Hamran.

Nytt jernbanespor

Oslo Havn er en av landets største eiere av egne jernbanespor, og allerede søndag var sporene ryddet og reparert.

– Det gikk ett tog på søndag med jetfuel til Gardermoen. Bensin til flyene kommer med tankskip til Sjursøya. Vi har tanker for jetfuel, bensin, diesel og alle mulige petroleumsprodukter både i havna og inne i ekebergåsen, forklarer direktøren.

– Det går 300 tankskip i året hit med bensin, olje, parafin, jetfuel etc. Alt losses ved tankskiputstikkeren. Etter ulykken måtte vi kjøre tankbiler med jetfuel til Gardermoen, men på søndag var altså sporet i orden igjen. Nå er det normal drift på jetfuel til Gardermoen, hvilket betyr ett til to tog i døgnet avhengig av flytrafikken, forklarer direktøren.

Havna hun bestyrer og som ble rammet av tog i fri fart er en blodpumpe i norsk samferdsel. Over 40 prosent av alt som forbrukes av bensin og fyringsolje i Norge går over Oslo havn.

Jernbanedirektør

Anne Sigrid Hamran er faktisk jernbanedirektør på Oslo Havn. Inne på hennes område er det strenge sikkerhetskrav knyttet til fremføring av tog. Ingen tog får kjøre i mer enn fem km/t. Når et tog kjøres inn for å tanke jetfuel settes andre tog på sidespor. Det er sterkt fokus på å unngå at andre tog med nybiler eller containere kommer inn på samme spor som et tog med jetfuel. Men ingen har altså skissert muligheten for løpske tog fra Alnabru.

Oslo Havn har egne folk med ansvar for sporlegging og vedlikehold. Jernbanetilsynet har samme krav til Oslo Havn som til Jernbaneverket.

– Mine spor begynner på Grønlia, forteller direktøren.

Ikke redde

Havnedirektør Anne Sigrid Hamran opplever ikke at hennes ansatte er redde for en ny ulykke. De forventer at havarikommisjonens eksperter finner ut hva som må gjøres i forhold til sikkerheten, og at de midlertidige løsningene er gode nok.

– Det er ikke slik at tog bare kan kjøres inn på Oslo Havn uten tillatelse. Vi har en sporveksel som bestemmer om et tog skal få tilgang. Men vi har ingen fysiske hindringer som kan stoppe et løpsk tog. Dette må Jernbaneverket finne ut av. I Oslo Havn er vi en liten organisasjon, men det er hundrevis av firmaer som jobber her. Ulykken berører således svært mange mennesker, sier Hamran. Hennes egne ansatte er preget av ulykken.

– De er veldig triste og lei seg og sjokkert. Vi har mistet en av våre egne, og vi sørger også over de andre omkomne. Vi har brukt tid på å snakke om det som er skjedd. Samtidig har det vært nødvendig å bruke tiden på å få driften opp igjen, avslutter havnedirektør Anne Sigrid Hamran.

Mest sett siste uken

Lik Nettavisen her og få flere ferske nyheter og friske meninger!

sterke meninger

Nettavisen vil gjerne vite hva du mener om denne saken, og ønsker en frisk debatt i våre kommentarfelt. Vær saklig og respektfull. Les mer om Nettavisens debattregler her.

Gunnar Stavrum
sjefredaktør

comments powered by Disqus

Våre bloggere