RING: 02060 E-POST: 02060@nettavisen.no
Ønsker du å sende video eller andre dokumenter? Benytt 02060@nettavisen.no
Kontakt oss

Tiltak og fakta om trafikk på Røa

I sitt svar til mitt innlegg omkring konsekvensen av stengningen for trygging av skoleveien, nevner ikke Lars Lysklett skolebarna med et ord. Det illustrerer dessverre godt det som har blitt konsekvensen av stengningen: konflikt mellom beboere som er positivt berørt mot de som er negativt berørt fremfor felles kamp for måloppnåelsen: sikker skolevei for barna i området. Absolutt ingen var glad for gjennomgangstrafikken på øvre Røa. Men dette er et stort område med flere tusen beboere, og gjennomgangstrafikken utgjorde en mindre del av totaltrafikken.

Den eneste større tellingen og nummerskiltsanalysen som ble gjennomført før stenging, ble gjennomført i november 1999 av Røa vel. Trafikkanalysen over denne tellingen viser følgende tall for gjennomsnittlig daglig sum trafikk inn/ut de mest trafikkerte veiene i perioden 0730-0900 om morgenen og 1530-1700 om kvelden:
1. Linhusveien: 793 rushbiler daglig, 205 av disse gjennomgangstrafikk
2. Røatoppen: 301 rusbiler daglig, 179 av disse gjennomgangstrafikk
3. Trettebakken: 278 rushbiler daglig, 124 av disse gjennomgangstrafikk
4. Ekraveien: 209 rushbiler daglig, 146 av disse gjennomgangstrafikk

Samferdselsetaten gjennomførte i sin utredning før stengning kun en spot-undersøkelse av trafikk-bildet i Røa-toppen (Hjellnes/Cowi). Rapporten konkluderte med at trafikkmønsteret var vesentlig endret siden 1999, og at ting tydet på at gjennomgangstrafikken var halvert. Dessverre ble det på tross av anbefalingene i rapporten ikke gjennomført noen ny telling. Sammenlignbare tall med dagens situasjon finnes derfor ikke.

Uansett: Hvilken vei som "tok støyten" før stengning taler for seg selv. Og kan Lysklett virkelig gå god for en løsning som øker trafikken ut noen av de på forhånd tyngst belastede veiene, når dette samtidig sammenfaller med den uten sammenligning mest benyttede skolevei-traseen?

Ingen ønsker gjennomgangstrafikken tilbake dersom det kan unngås. Viktige tiltak som kan gi tryggere skolevei uten å gjeninnføre gjennomgangstrafikken, og som Røa Vel, alle foreldre og bydelspolitikere burde kjempe for, er:
1. Redusere antall møtepunkter mellom bil og barn
Dette gjøres mest effektivt ved å i større grad fordele interntrafikken bort fra skolen, ikke mot den som i dag, samt redusere unødvendig interntrafikk i området.

Løsningen er å åpne bommene mot Griniveien for beboere i området ved å gi dem tilbud om radiobrikke slik bussen er ustyrt med. 30% av interntrafikken i området gikk tidligere ut i Griniveien (og er med på å skape i kø i Sørkedalsveien i dag). For å hindre misbruk og bidra til finansiering av ordningen, kan en slik løsning gjerne kombineres med depositum og administrasjonsgebyr. Slike bomløsninger er bla. i bruk i Bærum, det er ingen grunn til at det ikke skulle kunne fungere her.
2. Trygging av krysset Linhusveien / Nordengveien
Dette krysset vil være tungt belastet selv med 30% reduksjon av dagens trafikkmengde. En fartsdump mellom Sørkedalsveien og Linhusveien, der biler ofte holder høy fart, burde være selvsagt. Samferdselsetatens begrunnelse for at dette ikke er innført er visstnok belastningen for buss-sjåføren. All den tid det allerede er en fartsdump mellom Nordengveien og Ekraveien, og 6 ytterligere i Ekraveien alle i bussens trasé virker dette argumentet merkelig. Barnas trygghet må gå først.

Det burde i tillegg anlegges fotgjengerfelt i krysset, der hundrevis av barn krysser veien til og fra skolen samtidig som det et sentralt kryss for folk på vei til/fra Bogstad og marka. All i møte med trafikken fra et stort boområde.
Debatten er med dette avsluttet fra min side.

Kristin W. Wieland

Mest sett siste uken

Lik Nettavisen her og få flere ferske nyheter og friske meninger!

sterke meninger

Nettavisen vil gjerne vite hva du mener om denne saken, og ønsker en frisk debatt i våre kommentarfelt. Vær saklig og respektfull. Les mer om Nettavisens debattregler her.

Gunnar Stavrum
sjefredaktør

comments powered by Disqus

Våre bloggere