RING: 02060 E-POST: 02060@nettavisen.no
Ønsker du å sende video eller andre dokumenter? Benytt 02060@nettavisen.no
Kontakt oss

Tjener godt på nedgangstider


Ikea har alt å tjene på en mer prisbevisst kjøpergruppe. Folk valfarter likevel ikke til Ikea i samme grad som denne junidagen i 2005 (Arkivbilde).
Ikea har alt å tjene på en mer prisbevisst kjøpergruppe. Folk valfarter likevel ikke til Ikea i samme grad som denne junidagen i 2005 (Arkivbilde).
Planleggingen av det nye varehuset på Furuset fortsetter uavhengig av finanskrisen.

FURUSET: Ikea står fast på planene om å bygge nytt fullsortimentsvarehus på 36 500 kvadratmeter, til tross for dårligere tider i markedet.

Dette er ikke noe vi har tatt hensyn til. Planleggingen pågår uavhengig av finanskrisa. Den vil ikke påvirke beslutninger vi tar, og vi kommer ikke til å trekke tilbake planene, sier ekspansjonssjef Jon Christian Simenstad i Ikea Norge.

Snarlig avklaring

Byggeplanene er nå under behandling, og Ikea håper å få en endelig politisk avklaring innen utgangen av året

Vi har hatt en kjøpefest de siste årene. Nå går det litt tregere, men vi må være forberedt når det begynner å ta seg opp igjen. Varehuset på Furuset har et redusert varesortiment, og det er for lite til å håndtere behovet, sier Simenstad.

Det planlagte varehuset skal også huse en av Norges største restauranter. Under varehuset vil det være plass til 1300 parkeringsplasser. Ikke minst har Ikea et samarbeid med Furuset IL om etablering av en større idrettspark ved siden av varehuset.

Profiterer på nedgangen

Varehussjef Lars Midttun ved Ikea Furuset bekrefter at folk er blitt mer forsiktige med å åpne lommebøkene sine.

Pengene sitter litt "tightere" hos Ola Nordmann nå, så vi er ikke upåvirka av dette. Vi ligger litt under målet for høsten, men det er bare et marginalt avvik. Vi passer kostnadene, men det er ingen krise. Vi tilsetter nye folk hver uke, og er stort sett lykkelige, sier Midttun.

Varehussjefen forteller at varehuset også profiterer på nedgangstider.

Her har vi en kjempestyrke. Når det kniper litt, blir folk mer bevisste på prisene. Trenger de en ny sofa, tar de en ekstra tur på Ikea først. Derfor vokser vi mer enn markedet tilsier.

At Ikea har lavere prisnivå enn mange av konkurrentene, er en konkurransefordel i nedgangstider, men snarere en ulempe i oppgangstider.

I et høyprismarked vil vi ikke ha like stor omsetningsvekst, sier Midttun.

Mest sett siste uken

Lik Nettavisen her og få flere ferske nyheter og friske meninger!

sterke meninger

Nettavisen vil gjerne vite hva du mener om denne saken, og ønsker en frisk debatt i våre kommentarfelt. Vær saklig og respektfull. Les mer om Nettavisens debattregler her.

Gunnar Stavrum
sjefredaktør

comments powered by Disqus

Våre bloggere