RING: 02060 E-POST: 02060@nettavisen.no
Ønsker du å sende video eller andre dokumenter? Benytt 02060@nettavisen.no
Kontakt oss

To drept i helikopterstyrt


 
  Foto: Foto: Sven-Erik Røed, Drammens Tidende
Anders Rostrup Nakstad og Bjørn Nergård omkom i helikopterstyrten. En mann ligger alvorlig skadet på sykehus.

SOLLIHØGDA: Anestesilege Anders Rostrup Nakstad (38) og flyger Bjørn Nergård (52) omkom i den tragiske helikopterulykken ved Sollihøgda i Buskerud. Nordre Buskerud politidistrikt gikk ut med navnene til de omkomne tirsdag ettermiddag.

En 51 år gammel mann ble sendt med ambulansehelikopter til Ullevål sykehus. Kommunikasjonsrådgiver Hedda Holth opplyser at mannen er alvorlig skadd.

Helikopteret kom fra Oslo. Det var av typen Eurocopter EC-135 P2+, tilhørte Norsk Luftambulanse

Helikopteret havarerte da det var på vei til en trafikkulykke der en lastebil hadde veltet på E16 ved Sønsterudtunnelen i Hole i Buskerud.

En trailer hadde veltet. Den 44 år gamle trailersjåføren er sendt til sykehuset med alvorlige skader.

 

Politiet var allerede på stedet da helikopteret gikk ned.

– Jeg kan dessverre bekrefte at to av våre medarbeidere omkom i ulykken, sier Randi Johannessen Buckley ved Norsk Luftambulanse til NTB.

De pårørende til de to omkomne er varslet.

Erfaren besetning

Det var en svært erfaren besetning om bord i helikopteret som styrtet: en pilot, en lege og en redningsmann.

– Vi vet at crewet som fløy, hadde siste oppdrag i går kveld klokken åtte. Så det var et uthvilt crew, sier administrerende direktør Syver Leivstad i Norsk Luftambulanse.

– Og det var en veldig erfaren besetning, sier han. De har fløyet veldig mange timer i Norsk Luftambulanse og har solid utdanning og erfaring også før det. Det er blant våre mest erfarne som dessverre var med i ulykken, sier han.

Rostrup Nakstad var ansatt ved Drammen sykehus i tre år før han begynte som anestesilege ved Ullevål universitetssykehus i Oslo.

– Han var veldig godt likt og en godt kjent lege ved sykehuset. Vi har mange gode minner om ham. Det var fint å ha ham her, sier tillitsvalgt for legene i Vestre Viken, Tom Henri Hansen til dt.no.

Rostrup Nakstad bodde i Oslo og etterlater seg kone og to barn.

Nergård hadde jobbet i Norsk Luftambulanse siden 1991, ifølge et intervju han ga til Østlandets blad i 2008. Han var gift, hadde fire barn og var fra Ski.

Norsk Luftambulanse har satt ned krisestab etter ulykken.

Det er foreløpig ikke avklart hvilke konsekvenser helikopterulykken ved Sollihøgda tirsdag vil få for øvrige ambulansehelikoptre.

Falt som en stein

Ifølge de siste oppdateringene tirsdag kveld, er det mye som tyder på at helikopteret var borti høyspentledningene i området. Disse høyspentledningene er ikke merket.

Det er ingenting som tyder på brann eller eksplosjon i helikopteret.  Helikopteret ble knust og lå rett nedenfor en bratt skråning.

Åstedsgranskere var på plass på ulykkesstedet. Også Statens havarikommisjon for transport sendte folk til Sollihøgda.

Et øyenvitne til ulykken på Sollihøgda tirsdag fortalte også at helikopteret falt fra 70-80 meter høyde og traff høyspentledningen på stedet.

– Jeg så at helikopteret var på vei ned, og så ser jeg bare høyspentledninger spruter. Så kom det litt røyk, og så ble helikopteret knust, forteller Pål Thomassen til Ringerikes Blad. (ANB-NTB)

Samme som i Skottland

Legehelikopteret som styrtet på Sollihøgda, var av samme type som styrtet i en pub i Glasgow i november.

Det er påvist flere problemer med modellen de siste årene.

Årsaken til helikopterulykken i Skottland, som kostet ti mennesker livet, er ennå ikke fastslått.

Det britiske selskapet Bond Aviation satte hele sin flåte av Eurocopter EC135 midlertidig på bakken etter ulykken, etter på ha oppdaget teknisk feil i ett av dem.

Få dager senere sendte Eurocopter ut et sikkerhetsvarsel til eierne av helikoptertypen, der de advarte mot problemer med systemet som skal slå alarm når man er i ferd med å gå tom for drivstoff.

Ikke satt på bakken

Helikopteret som styrtet i Glasgow, var ikke gått tom for drivstoff, og Norsk Luftambulanse fant det ikke nødvendig å sette sine elleve helikoptre av samme type på bakken etter ulykken i Skottland.

– Vi har ikke fått pålegg om å sette våre på bakken, verken fra norske luftfartsmyndigheter eller fra produsenten.

Over 1.100 helikoptre av den 18 år gamle modellen er i dag i bruk i 58 land verden over, og ifølge Eurocopter benyttes over 500 av dem som lege- og ambulansehelikoptre.

Alt i 1999 fant Eurocopter sprekkdannelser i en flens på rotorakslingen til flere helikoptre og flere lands luftfartsmyndigheter fulgte opp advarselen.

– Dette kan i verste fall føre til at man mister kontroll over helikopteret, konstaterte australske luftfartsmyndigheter (CASA) i 2001.

Problemene ble åpenbart ikke løst og senest i mai 2012 slo Europeiske luftfartsmyndigheter (EASA) alarm på nytt etter å ha funnet tilsvarende sprekkdannelse i fire helikoptre.

Bond Aviation var blant dem som skjerpet reglene for inspeksjon etter dette, og de ga også uttrykk for «bekymring over at Eurocopter fortsatt ikke har identifisert den underliggende årsaken til feilen».

Les også: Døde av skadene etter ulykke ved Ekebergtunnelen

Mest sett siste uken

Lik Nettavisen her og få flere ferske nyheter og friske meninger!

sterke meninger

Nettavisen vil gjerne vite hva du mener om denne saken, og ønsker en frisk debatt i våre kommentarfelt. Vær saklig og respektfull. Les mer om Nettavisens debattregler her.

Gunnar Stavrum
sjefredaktør

comments powered by Disqus

Våre bloggere