RING: 02060 E-POST: 02060@nettavisen.no
Ønsker du å sende video eller andre dokumenter? Benytt 02060@nettavisen.no
Kontakt oss

To uker uten mobildekning


I over to uker kunne ikke Netcoms kunder i bølerdistriktet med eldre mobiltelefoner ringe innendørs. Nå er radiosignaler som ble forstyrret av trær erstattet med kabel i bakken. Illustrasjonsfoto: Nina Schyberg Olsen
I over to uker kunne ikke Netcoms kunder i bølerdistriktet med eldre mobiltelefoner ringe innendørs. Nå er radiosignaler som ble forstyrret av trær erstattet med kabel i bakken. Illustrasjonsfoto: Nina Schyberg Olsen
- Når det tar over to uker å få reparert en feil går det over alle støvelskaft, sier mobiltelefonkunde Carsten B. Hansteen fra Bøler irritert.

BØLER: I over to uker i juli/begynnelsen av august har ikke Carsten B. Hansteen i Nøkleveien kunnet bruke mobiltelefonen sin med Netcom-abonnement innendørs. Det samme gjelder for mange av hans venner på Bøler.

- Vi har ringt til Netcom, men de henviser til ulike ting som skal være skyld i dette, men ingenting ser ut til å bli gjort. Nå må de få gjort noe faderlig kvikt, sier en meget oppgitt Hansteen.

Onsdag denne uken ringte han i sin fortvilelse til Nordstrands Blad for å få hjelp.

- Vi er en rekke fredsommelige pensjonister som nå vurderer å bytte abonnement, for vi har ikke noe utbytte av mobiltelefonenen våre. Man går ikke ut i regnværet for å ta en telefon, sier han.

Gjengrodd radiosender

Salgsdirektør og tidligere dekningssjef Anne Solveig Olstad i Netcom beklager feilen som har rammet Hansteen og andre i bølerdistriktet.

- Det er ikke akseptabelt at det skal ta over 14 dager å reparere en feil, og jeg må beklage overfor de som er berørt, sier Olstad til Nordstrands Blad.

- Vi har en sender på Stallerudåsen mot Haraløkka som gradvis har grodd igjen på grunn av trær. Det må ikke være noe mellom sender og mottaker, og mye regn og fuktighet har gitt gode vekstforhold. Dette har vært kritisk for sambandet vårt som fra midten av juli ikke klarte å bære signalene gjennom lufta lenger, forklarer Olstad.

- Vi har prøvd å justere litt underveis, for vi kan ikke kutte ned alle trærne, men til slutt bestilte vi fastlinje i bakken. Den skulle leveres med høy prioritet, men på grunn av trøbbel hos leverandør i sommerferien tok det litt tid. Fra og med i kveld (onsdag, red.anm.) eller torsdag regner vi med at alt er i orden igjen, sier Olstad.

Nye telefoner ikke rammet

Hun forteller at Netcom har to sendere på Stallerudåsen, og at det kun er de med eldre mobiltelefoner med 2G som er blitt berørt av dekningsproblemene.

- Folk som har nyere mobiltelefoner med 3G har ikke blitt rammet fordi de dekkes av begge senderne våre, forklarer Olstad.

En telefon til Hansteen torsdag formiddag bekrefter at problemene nå er en saga blott.

- Jeg synes likevel at de i det minste kunne sendt ut litt informasjon til kundene sine om feilen, sier Hansteen.

Mest sett siste uken

Lik Nettavisen her og få flere ferske nyheter og friske meninger!

sterke meninger

Nettavisen vil gjerne vite hva du mener om denne saken, og ønsker en frisk debatt i våre kommentarfelt. Vær saklig og respektfull. Les mer om Nettavisens debattregler her.

Gunnar Stavrum
sjefredaktør

comments powered by Disqus

Våre bloggere