Tøffeste hybridbil på kloden

Sist ut i Fisker-familien: hybride Surf.

Sist ut i Fisker-familien: hybride Surf. Foto: Foto: Øivind Skar

Ingen stasjonsvogn kan måle seg med Fisker Surf.

Dansk/amerikanske Henrik Fisker er ikke beskjeden. Designeren med fortid hos BMW og Aston Martin har skapt seg et eget bilmerke, og gjennom det utviklet den tøffeste hybridbilen på kloden. Den digre fireseteren Fisker Karma er tøff som få, går fra det meste på veien og kjører helt uten utslipp om eieren har husket å plugge i stikkontakten kvelden før.

Hadde den ikke hatt rekkeviddeforlenger i form av hjelpemotor à la Chevrolet Volt/Opel Ampera, ville vi snart sett mange Karma-biler i kollektivfeltene inn de største byene i morgenrushet. Som hybridbil prises den imidlertid godt over millionen.

Stor bil, liten plass

Men det hindrer ikke Henrik Fisker å stille med en tredje variant av Karma, etter først å ha satt sedanmodellen i produksjon parallelt med at han viste den som kabriolet. Nå handler det om mer bagasjeplass i et gedigent stasjonsvognsalibi, som så langt bærer navnet Surf.

Større bil med mindre plass skal man virkelig lete lenge etter. Så glem surfebrettet om det ikke er av den superkorte typen. Golfutstyret får plass i bagasjerommet, men knapt noe mer. Og å dukke opp på golfbanen med denne bilen vekker garantert oppsikt!

Her kommer form framfor funksjon, og batteripakken til den høye ytelsen tar naturlig nok plass: 408 hk, 1300 Nm i dragkraft og 480 km rekkevidde, hvorav de første 80 på strøm.

Bygges i Finland

Og enda bedre: Fisker Surf skal som 2013-modell være på vei til samlebåndet hos Valmet i Finland hvor Karma allerede bygges. Etter opphøret av Think stiller Valmet med enda bedre produksjonskapasitet, så sommeren 2012 kan være realistisk produksjonsstart.

Henrik Fisker og hans Fisker Automobile i Irwine sør i California arbeider også med en «folkemodell» som får drivlinje fra BMW. Denne skal bygges i USA.

Nettavisen ønsker en åpen og levende debatt.

Her kan du enkelt bidra med din mening.