RING: 02060 E-POST: 02060@nettavisen.no
Ønsker du å sende video eller andre dokumenter? Benytt 02060@nettavisen.no
Kontakt oss

Tok sølv blant brukerne


Elisabeth Lohne mottok diplom fra Sylvi Listhaug for andreplassen i brukerundersøkelsen for sosialkontorer.
Elisabeth Lohne mottok diplom fra Sylvi Listhaug for andreplassen i brukerundersøkelsen for sosialkontorer.
Vestre Aker sosialkontor fikk diplom og gratulasjoner av byråd for helse og velferd, Sylvi Listhaug, da det mandag ble annonsert at de scoret nest høyest i den årlige brukerundersøkelsen for sosialkontorer.

HOVSETER: -Vi gikk jo egentlig for gull i år, smiler leder for Vestre Aker sosialkontor, Elisabeth Lohne, som er godt fornøyd med at Vestre Aker gjentok fjorårets andreplass.

- I fjor gikk jeg til innkjøp av sølvmedaljer til alle de ansatte, men i år kunne jeg ikke finne noen. Jeg sa jeg trengte dem til et skirenn, sier Lohne, og ler høyt.

I stedet fikk de ansatte hver sin blomst før mottagelsen av helsebyråden.

God motivasjon

- Dette er en viktig tilbakemelding på jobben vi gjør, sier Lohne, som mener det er viktig å premiere de ansatte for gode reultater i brukerundersøkelsen.

- Det er de som gjør den største delen av jobben, sier hun.

Trenger skryt

Nordre Aker sosialtjeneste hadde de mest fornøyde brukerne i Oslo med et resultat på 82 poeng og 90 prosent fornøyde brukere. Vestre Aker sosialsenter og rådgivningskontoret Grünerløkka delte andreplassen med en score på 69 og 80 prosent fornøyde brukere.

Vestre Aker sosialkontor jobber hele tiden opp mot brukerundersøkelsen, og lager årlige handlingsplaner i forhold til hvilke områder de skal forbedre seg innenfor.
Lohne mener det er viktig med positive tilbakemeldinger for ansatte i en bransje hvor de til tider opplever svært tøffe tak.

Dette var også Listhaugs budskal til de ansatte.

- Det er veldig sjelden offentlig ansatte får skryt når de har gjort noe positivt, sa Listhaug da hun overakte diplomet til Vestre Aker sosialkontor.

- Derfor liker vi å reise rundt å gjøre litt stas på dere i etterkant av slike undersøkelser.

- Jeg tror også dette må være en av de bransjene det er tøffest å jobbe i, la Listhaug til.

Brukerne viktigst

82 % av brukerne er generelt svært fornøyd eller førnøyd med sosialkontoret. 89 % av brukerne føler de blir møtt med respekt og vennlighet, 90 % av brukerne føler at de overholder taushetsplikten, og 81 % føler at sosialkontoret holder det de lover.

Vestre Aker har fokusert kraftig på brukermedvirkning. Elisabeth Lohne tror dette gir synergieffekter nedover, og gjør at de scorer høyt innenfor andre områder, som ærlighet og respekt også.

- Det er viktig med en god dialog med brukerne. De skal være med i planleggingen av deres liv. Vi skal ikke sitte her og styre livene deres for dem, sier Lohne.

100 prosent er målet

Vestre Aker sosialkontor har allerede planlagt hvilke områder de skal jobbe med å utmerke seg innenfor i neste undersøkelse.

- Vi kommer til å fortsette å jobbe med brukermedvirkining. I tillegg vil vi fokusere mer på tilgjengelighet., sier Lohne.

- Også har vi jo ikke nådd 100 prosent helt enda. Det må jo være målet, smiler Lohne.

Mest sett siste uken

Lik Nettavisen her og få flere ferske nyheter og friske meninger!

sterke meninger

Nettavisen vil gjerne vite hva du mener om denne saken, og ønsker en frisk debatt i våre kommentarfelt. Vær saklig og respektfull. Les mer om Nettavisens debattregler her.

Gunnar Stavrum
sjefredaktør

comments powered by Disqus

Våre bloggere