RING: 02060 E-POST: 02060@nettavisen.no
Ønsker du å sende video eller andre dokumenter? Benytt 02060@nettavisen.no
Kontakt oss

Toppscore for Nordre Aker


Fornøyde: (Fra v:) Byråd Cecilie Brein, hjemmesykepleier Astrid Salvesen og bydelsdirektør for Nordre Aker Mona Taasen er svært fornøyde med resultatene av brukerundersøkelsen.
Fornøyde: (Fra v:) Byråd Cecilie Brein, hjemmesykepleier Astrid Salvesen og bydelsdirektør for Nordre Aker Mona Taasen er svært fornøyde med resultatene av brukerundersøkelsen.
Nordre Aker går av med seieren for hjemmesykepleie, og St. Hanshaugen gir den beste kommunale hjemmehjelpen. Likevel er det de private leverandørene av hjemmetjenester som har flest fornøyde brukere.

NORDRE AKER: Dette kommer frem i en brukerundersøkelse for 2010 hvor alle bydelene har blitt målt. Undersøkelsen viser at brukerne er spesielt fornøyd med personalet, men også tjenestene de utfører.

– De ansatte i begge bydelene har all grunn til å være stolte av seg selv, sier Cecilie Brein, byråd for eldre og sosiale tjenester. Mandag besøkte hun hjemmetjenesten på St. Hanshaugen og hjemmesykepleien i Nordre Aker for å gratulere dem med de positive resultatene.

Kommunale vinneren

Brukerundersøkelsen viser at bydel St. Hanshaugen ligger på tredje plass i en undersøkelse av de ti beste leverandørene av praktisk bistand (hjemmehjelp). Det kommer også fram av målingene at 93 prosent av dem som mottar bydelens tjenester er fornøyde.

De to som ligger over, er private leverandører, og det er kun St. Hanshaugen og Grünerløkka som er med på topp 10-listen av kommunale leverandører. Det er det private selskapet Omsorgsspesialisten AS som går av med seieren, hvor hele 100 prosent av brukerne opplyser om at de er fornøyde.

Best på hjemmesykepleie

Bydel Nordre Aker kom seirende ut av undersøkelsen som målte kvaliteten på hjemmesykepleien. Tjenesten vil først få konkurranse fra de private etter 1. april.

– Jeg er stolt over at vi nå får på plass Norges første reelle brukervalg innen hjemmesykepleien. Det vil medføre større valgfrihet for eldre i Oslo og resultatene fra det frie brukervalget viser at også kommunens egen tjeneste hever seg i konkurransen for å beholde sine brukere, sier Brein. Hun understreker at det gode resultatet til hjemmesykepleien i Bydel Nordre Aker vil gi de private utfordrende konkurranse.

Bydelsdirektør for Nordre Aker, Mona Taasen, har stor tro på at mange brukere vil fortsette å benytte seg av de kommunale tjenestene også etter 1. april.

– Vi har jobbet hardt for dette, og det er fantastisk å se at det fungerer, sier en tydelig stolt Taasen.

Hun understreker hvor viktig hvert eneste møte med brukerne er, og at det er disse som representerer bydelens tjenester. Hun håper dette er noe de private leverandørene også vil fokusere på.

– Vi er veldig opptatt av at enhver situasjon er forskjellig, og at brukerne hele tiden skal bli sett. Kommer man for eksempel hjem til en bruker som har et problem, og man vet man egentlig bare skal være der i en halvtime, må man finne en løsning på problemet før man drar av gårde. Vi ser med andre ord ikke bare på klokken, men bruker sunn fornuft, sier hun.

– Det er veldig motiverende for oss ansatte, og viser at arbeidet vårt betyr mye. Vi får også gode tilbakemeldinger fra brukerne, og det er jo det som er viktig, sier Astrid Salvesen, hjemmesykepleier hos Nordre Aker.

Resultatene fra undersøkelsen vil innen 15. februar bli publisert på kommunens nettsider, slik at brukere og pårørende har et bedre grunnlag for å selv bestemme om de vil bruke kommunale eller private leverandører.

Mest sett siste uken

Lik Nettavisen her og få flere ferske nyheter og friske meninger!

sterke meninger

Nettavisen vil gjerne vite hva du mener om denne saken, og ønsker en frisk debatt i våre kommentarfelt. Vær saklig og respektfull. Les mer om Nettavisens debattregler her.

Gunnar Stavrum
sjefredaktør

comments powered by Disqus

Våre bloggere