RING: 02060 E-POST: 02060@nettavisen.no
Ønsker du å sende video eller andre dokumenter? Benytt 02060@nettavisen.no
Kontakt oss

Torshov kan bli det nye Løkka


TAR GREP: Styremedlem i Torshov strøksforening, Terje Laurendz, vil ta grep for å skape et levende, mangfoldig næringsliv på Torshov. FOTO: HEGE BJØRNSDATTER BRAATEN
TAR GREP: Styremedlem i Torshov strøksforening, Terje Laurendz, vil ta grep for å skape et levende, mangfoldig næringsliv på Torshov. FOTO: HEGE BJØRNSDATTER BRAATEN
Torshov strøksforening frykter at nærmiljøet deres kan oppleve samme utvikling som Grünerløkka, etter at eiendomsmeklere og storkiosker stadig etab-lerer seg i Vogtsgate. Nå vil de samle seg for å få et mangfoldig næringsliv.

TORSHOV: Bare de siste månedene har det dukket opp stadig flere eiendomsmeglere i tomme næringslokaler på Torshov. Lokaler som inntil nylig solgte sko, maling, leker og annet, selger nå hus, hus og kanskje en pølse eller to.

Den mye debatterte ensrettingen av næringslivet på Grünerløkka, ser ut til å ha nådd Torshov. Nå vil strøksforeningen ta grep for å hindre utviklingen.

Det er klart at de som bor her må bruke butikkene, det er det aller viktigste, men på Torshov er det mange som bor bare en kort periode, kanskje et par år, og da er det viktig at vi markedsfører oss slik at kundene føler tilhørighet, sier styremedlem i Torshov strøksforening, og daglig leder av Torshov sport, Terje Laurendz.

Brosjyre

Foreløpig fungerer strøksforeningen mest som et arbeidsutvalg, men allerede i forrige uke møttes styre, i et forsøk på å koordinere aktiviteter, som kan gjøre næringslivet mer attraktivt på Torshov.

Vi har veldig mange tanker, men det som er problemet er gjennomføringen. Mange av oss som driver butikker her, jobber 12-14 timers dager, og da er det ikke mye tid igjen, sier Laurendz, som ber om hjelp fra både lokale og sentrale myndigheter.

Vi har et veldig bra samarbeid med bydelen, både administrasjonene og politikerne, men vi må nok bli mer synlig, sier han.

Vi har for eksempel tenkt at vi kan lage en slags "velkommen-til Torshov"-brosjyre, som nyinflyttede får. På den måten kan de både få vite hva som finnes i nærmiljøet, og kanskje føle en identitet til området med en gang, sier Laurendz.

Jeg vet ikke helt hvordan man skal få det til, men et samarbeid med bydelen er nok en god idé, jeg ser for meg for eksempel at man kunne hatt en halv stilling eller noe slikt i bydelsadministrasjonen, som kunne jobbet med dette i et langsiktig perspektiv. Det er viktig å se næringslivet som en del av en helhet, sier han.

Ikke regulering

Strøksforeningen er ikke for å regulere husleiepriser, slik venstresiden av politikken har foreslått. De tror heller riktig markedsføring både av Torshov som sted og av næringslivet, vil trekke kunder til strøket. I tillegg må tilgjengeligheten legges til rette hevder de.

Man ser jo at de butikkene som er her i dag og som overlever, er butikker med lange tradisjoner, som for eksempel Torshov sport og Strøm-Larsen. Det er populære butikker, som folk kommer langveis fra for å handle i, og jeg tror folk må få et mer bevisst forhold til hvorfor de handler der de gjør. De som bor her må bruke butikkene. Det er veldig lett å reise til de store kjedene, som sender ut store tilbudsbrosjyrer, uten at man en gang sjekker med de lokale butikkene. Det er flere ganger jeg har opplevd at vi er billigere enn de store kjedene, sier Laurendz.

Man kan ikke regulere, men man kan friste folk til å handle her, sier Laurendz, som selv er både født og oppvokst på Torshov.

Jeg er stolt av Torshov, og jeg tror det er det vi må få befolkningen til å føle. Vi må drive holdningsskapende arbeid, for Torshov er en helt egen greie, sier han.
De som bor her må bruke butikkene, det er det aller viktigste, sier
Terje Laurendz, Torshov strøksforening

Mest sett siste uken

Lik Nettavisen her og få flere ferske nyheter og friske meninger!

sterke meninger

Nettavisen vil gjerne vite hva du mener om denne saken, og ønsker en frisk debatt i våre kommentarfelt. Vær saklig og respektfull. Les mer om Nettavisens debattregler her.

Gunnar Stavrum
sjefredaktør

comments powered by Disqus

Våre bloggere