RING: 02060 E-POST: 02060@nettavisen.no
Ønsker du å sende video eller andre dokumenter? Benytt 02060@nettavisen.no
Kontakt oss

Trafikkaksjoner i morgenrushet

Bilister på vei til jobb i går morges møtte aksjonister både på Mosseveien og i Ekebergveien. Aksjonistene krever tunnel og mindre gjennomgangstrafikk.

Det er torsdag, klokken er halv åtte, og på Mosseveien er det tett mellom bilene inn mot byen - som vanlig på denne tiden.
I krysset Mosseveien og Ljabruveien skjer det noe helt utenom det vanlige. En stor gruppe energiske mennesker står med plakater og løpesedler i hendene. Med jevne mellomrom trykker noen på knappen ved fotgjengerfeltet så lyset skifter til rødt for bilistene. Det blir full stopp, og folket i bilene får en løpeseddel gjennom sine nedrullede vindusruter.

Vil åpne mot fjorden

Det er Foreningen for Miljøtunnel Mosseveien som aksjonerer. I løpet av sommeren og høsten skal den såkalte Oslopakke 3 vedtas i Stortinget. Her blir det avgjort hvilke veiprosjekter som skal prioriteres i løpet av de neste 20 årene. Foreningen er ikke i tvil om hva det bør satses på.
Hvis ikke Mosseveitunnelen blir tatt med i Oslopakke 3 skjønner vi ikke poenget med en Oslopakke 3. Hele befolkningen vil dra nytte av dette. En tunnel vil tømme byen for biler veldig effektivt, fort og miljøvennlig. Folk vil komme seg raskt på jobb, og så kan de heller bruke denne strekningen til rekreasjon, sier Eldar Vartdal, foreningsmedlem gjennom ti år.
Han mener Mosseveien er som skapt for fritid og rekreasjon. Ikke for å være en hovedinnfartsvei til Oslo.
Kommunen eier nesten hele strandlinjen. Veien ligger bare og venter på å bli åpnet opp mot fjorden. Slik det er nå går det ikke an å sende barna sine over Mosseveien, sier Vartdal.
Mens Vartdal snakker med Nordstrands Blad stopper Mary Nygård biler og deler ut løpesedler. Bilistene ser ikke ut til å ha noe imot forsinkelsen.
Vi får hundre prosent støtte, det er så hyggelig! sier Nygård.

Hissige bilister

Tunnelforkjemperne er ikke alene om å aksjonere denne morgenen. I Ekebergveien litt lenger opp på Nordstrandsplatået møter vi kø. Det står bom stille fra Hauketo.
Plutselig løsner trafikken igjen, og når vi nærmer oss Knut Øyens vei ser vi hvorfor trafikken går i rykk og napp. En gruppe voksne og barn, utstyrt med plakater, går frem og tilbake over fotgjengerfeltet. Bilene må finne seg i å vente.
Aksjonistene er fra foreningen Grønn Linje Aksjon Nordstrand, kjent under forkortelsen GLA'Nordstrand. De vil sette fokus på den store gjennomgangstrafikken over Nordstrandsplatået.
Vi ønsker å få vist hva vi mener! sier Kristin Backhen fra foreningen.
Hun forteller at aksjonen skaper en del reaksjoner hos bilistene.
Vi opplever mange hissige bilister. Noen bare kjører på, selv om vi står ute i fotgjengerfeltet. Det beviser vel hvor typisk lite hensyn de viser til boligveien vår. Daglig ser vi mye høy fart og mye stygg kjøring. Det er mange nesten-ulykker her, sier Backhen.
Akkurat da hører vi hissig tuting fra en stasjonsvogn som må stoppe for aksjonistene. En mann lener seg ut av vinduet og hytter med neven. Han er sint.
Tullinger! skriker han.
GLA'Nordstrand har nylig sendt brev til bydelsutvalget på Nordstrand. Foreningen ber lokalpolitikerne fremme et forslag overfor Oslo kommune om at fartsgrensen blir satt ned fra 40 til 30 kilometer i timen fra Sæter til Hauketo.
Dette er mange barns skolevei. I følge Samferdselsetatens målinger passerer mer enn 10.000 biler her i døgnet, med en gjennomsnittsfart på 50 kilometer i timen, sier Backhen, før hun igjen tar med seg plakaten og går ut i fotgjengerfeltet.

Mest sett siste uken

Lik Nettavisen her og få flere ferske nyheter og friske meninger!

sterke meninger

Nettavisen vil gjerne vite hva du mener om denne saken, og ønsker en frisk debatt i våre kommentarfelt. Vær saklig og respektfull. Les mer om Nettavisens debattregler her.

Gunnar Stavrum
sjefredaktør

comments powered by Disqus

Våre bloggere