*Nettavisen* Nyheter.

Trafikkens uunnværlige ordensmenn

Uten dem ville trafikken vært et motorisert anarki. Brannvesenet ville aldri slippe frem, ingen ville komme over gaten mer. Trafikketaten prøver å skape orden i kaoset.

MAJORSTUEN: Alle vil ha parkeringsplass. Et sted skal man sette fra seg ekvipasjen, ikke sant? Kan ikke ta den med inn. Så man breier seg så godt man kan, for ikke å få andre biler for tett innpå sin egen. Men ego-parkering blir ofte feilparkering. Da blir det gebyr, ofte med raseriutbrudd som følge. Ikke bare godord har møtt betjentene fra Trafikketaten.
"Lapp-Lisa!" "Idiot!" "Skal jeg stappe huet ditt nedi skoene dine?"
Ganske vanlige vendinger fra folk som ikke tenkte på at de faktisk hadde parkert galt. Er det ikke helt greit å stå på tvers av trikkeskinnnene noen timer, da? Mens man sitter på kafé og leser avisen for eksempel.
Ikke så ille
Det er ikke så ille lenger, bedyrer trafikkbetjent Lars Monsen. Det er lenger mellom de hissigste kverulantene. Nå kan man også få høre replikker som "Takk for hjelpen", og "Hva skulle vi gjort uten dere?"
Høres bra ut. Men jeg har jo hørt kommentarer så kjipe at folk burde vaske munnen etterpå?
Det kan gå mange dager uten at vi får noen sure reaksjoner, sier Lars. I løpet av de siste årene er vi blitt oppfattet mer positivt av flere. Det har skjedd en utvikling.
Hva skyldes det?
Etaten har stått mye fram i media. Informasjon har hjulpet mye. Meningen er at man skal parkere slik at andre kommer fram. Vi skriver ikke gebyr bare for at kommunen skal tjene på det, som noen påstår. Alt er saklig vurdert.
Så lappene ender ikke som mellomleggspapir i matpakka?
De fleste oppfører seg ordentlig. Jeg forstår at noen kan bli frustert. Men vi vil gjerne få jobbe uten å bli truet alvorlig.
Har du opplevd det?
Jeg er blitt truet med fysisk skade, men det er langt imellom hver gang! forsikrer han.
Varelevering et problem
Varebilene har det ikke så lett her i Bogstadveien?
De har vanskeligheter over hele byen. Vi skal ha en vareleveringskampanje ganske snart. Sjåførene må kunne losse varer uten å måtte gå langt. Det er tungt og slitsomt.
Det står ofte privatbiler der varebilene egentlig skal kunne stå?
Ja, og vi vil gjerne øke bilistenes forståelse for varelevering. Man kan ikke parkere for shopping et sted hvor det er varelevering. Det er jo også i bilistenes interesse. De er selv kunder som vil kjøpe varene i butikken. Da må jo sjåførene få lov til å legge sakene fra seg der inne. Vi prøver å hjelpe varebilene så godt vi kan.
Annethvert minutt
På Frogner og Majorstuen skrives det ut et parkeringsgebyr annethvert minutt! Er det ikke plass til biler der lenger?
Det er stor plassmangel for biler i bydelen, sier Lars Monsen.
Men annethvert minutt - skrives det etter metronomprinsippet?
Det går ikke etter klokka, men etter hver bil som er feilparkert, forklarer han. Så det er et sjansespill. Jeg har ingen statistisk oversikt over hvor ofte det skjer.
Er bilistene gode i trafikkreglene?
Det er litt begge deler. Mange tar sjanser. Og så kan det bli galt etterpå.
Midt i Bogstadveien står en bil som har satt på "nødblink", og parkert ulovlig. For nær krysset, og i fotgjengerfeltet.
Er han i nød? spør jeg spent.
Lite sannsynlig. Ingen personer ved bilen, ingen tegn til motortrøbbel.
Og ingen varseltrekant heller. Er han på 7-Eleven og kjøper pølse, kanskje?
Lars smiler diskre, mens han skriver ut et gebyr. Bretter det fint sammen, og stikker det under vindusviskeren på bilen.
Det er det store antallet biler som er problemet?
Ja, og det øker stadig. Byen er ikke beregnet på moderne biltrafikk. Gatene er for smale. Beboerne innenfor "Firkanten", (Majorstuen) må tenke: "Hvor mange biler vil jeg ha? Hvor mye trøbbel ønsker jeg?" Det er lite parkeringsplasser!
Hvordan fikser vi det, da?
Dette med flere plasser er en politisk avgjørelse.
Hva med å bygge noen P-hus? Jeg ser meg ivrig om etter murstein.
P-hus gir bedre plasskapasitet, men også mer bilkjøring! Begrensning av P-hus et faktisk et virkemiddel for å redusere biltrafikken. Forurensing er også et viktig poeng.
Asfaltokkupanter i bydelen
Kanskje vi bør ta trikken i stedet? Men den kommer jo ikke alltid frem! Den må støtt stanse for ikke å flå lakken av bilene som står halvveis ute i skinnegangen. Kan jo ikke la dem stå igjen som bulkete suppeøser.
Systemet er ikke beregnet på så mange biler. Men trikketraseene er blitt bedre utformet flere steder, så fremkommeligheten er blitt bedre. På Frogner plass for eksempel.
I Riddervolds gate og nedover der er det fælt!
Riddervolds gate er håpløst trang, bekrefter Lars. Thereses gate er blitt bedre. Der har de gjort et og annet. Men det er ikke like greit alle steder. Sporveien lover at det skal komme en trikk hvert femte minutt, men så blir de sperret i trafikken og kommer ikke frem!
Hvorfor?
Folk parkerer, og tror de ikke står i veien. De ser ikke følgen av det de gjør. De beregner at en liten personbil klarer å komme fram, men glemmer å tenke på trikken eller bussen.
Asfaltokkupanter?
Jeg vil kanskje ikke si det fullt så sterkt, men...
Hva med brannbilene? Sett at husene brenner til pulver fordi de ikke kommer frem? Som i Gabels gate?
Ja, der er det trangt. Brannvesenet ringer oss ofte for å få hjelp. Vi har et godt samarbeid med dem.
Sleipejens og kreativ parkering
Jeg har lest litt om kreativ parkering. I Paris var det noen som lempet en 2CV oppi en fontene.
De er ikke helt borte i Oslo heller, sier Lars. Her skal du få se!
I Holtegata står bilene friskt dobbeltparkert i rekkevis. Hva med trikken? Får den skranglet seg forbi?
Her er gaten ganske bred, som du ser. Derfor tar de sjanser.
Skal man parkere så tett inntil fortauskanten som mulig? Skubbe kjerra nøyaktig bortil?
"Inntil kanten" var regelen helt til 1986. Nå gjelder det å ikke "forstyrre trafikken eller skape fare." Så noe kan vi godta. Det blir litt "Kardemommeby-loven" i praksis.
Mange sier at de hadde en lapp i vinduet som viste at de sto lovlig, men som hadde "blåst ned"...
Det der har jeg prøvd på selv, gliser Monsen. Jeg får det ikke TIL, engang! Jeg har prøvd å få den til å blåse ned! En bilist fra Bergen påsto at sola hadde varmet opp lappen han hadde lagt der, så den hadde fått en bueformet fasong og trillet ned! Mange gode historier...
Her ser du kreativ parkering! Lars viser frem en bil med stor, hjemmelagd lapp i vinduet: "VARELEVERING". Tydelig kreert på en hjemmeprinter.
Det er ambassade ved siden av her. Kanskje han leverer champis?
Jeg tror nok ikke noe på den "vareleveringen", sier Lars. Den finner neppe sted i det hele tatt. De står sånn i dagevis, uten at det skjer det grann.
Vi setter oss i bilen igjen. Den piper skingrende og høylydt misfornøyd.
Det er på grunn av deg, sier Lars.
Meg? Hva har jeg gjort, da?
Du har glemt sikkerhetsbelte. Det blir dyrt. 750 kroner!
Å, nei!
Det er påbudt å bruke belte, vet du. Men du skal få slippe gebyr i dag, sier han snilt.
Vi svinger inn i Holmboes gate.
Her pleide de å stå tett i tett på begge sider, med hjulet oppå fortauskanten før. En skikkelig mareritt-gate. Men nå er den blitt veldig bra. Alle bilene står pent oppmarsjert på den ene siden, så det er greit å komme frem. Det hjelper å aksjonere.

Ti sekunder igjen på parkometeret...
Jeg har hørt folk klage over at de fikk gebyr, enda det var hele ti sekunder igjen på parkometeret?
Ja, selvsagt. Vi detter ned i fallskjerm på sekundet! flirer Lars. - Nei, sånn er det ikke. Mekanismen i parkometeret gjør at det går ned i null, så begynner det å telle i minus: minus ett minutt, to minutter osv. Så vi kan se hvor lang tid det er siden tiden gikk ut, og om det er betalt eller ikke. Vi gjør en skjønnsvurdering. Venter noen minutter før vi skriver ut gebyr - også for å slippe kranglel om at klokka gikk feil osv.
Se der! En feilparkeringsgodtbit.
I Skovveien står en bil solid plantet på bussholdeplassen. Innenfor oppmerkingen for bussen, og nesten rett under skiltet.
Nei, nei, nei. Dette skaper fare! sier Lars. Bussen vil bli stående tvers over gangfeltet når den kommer, på grunn av denne bilisten.
Gjør det noe, da?
Sikten i gangfeltet blir jo borte. Det kan skje en ulykke. Dette blir gebyr!
Trøbbel for blinde
I Sporveisgata står det ofte biler på fortauet. En hel del blinde ferdes der, fordi Blindeforbundet har lokaler der. Ikke alle har en førerhund til å se for seg. Så mange slår seg ganske godt når de krasjer med bilene de ikke kan se.
Vi er klar over problemet. Vi samarbeider med Blindeforbundet også. Folk derfra kommer på kursene våre og forteller hvordan det er å være blind i trafikken; hva man bør ta hensyn til, og være oppmerksom på. Det er blitt bedre nå.
Hvor lenge har du jobbet som parkeringsproblemløser?
Jeg har vært 20 år i bransjen! Det er blitt mange dager, kvelder og netter for etaten i tjeneste for Oslo by.
Er det noe du setter spesielt pris på i jobben?
Det personlige møtet med publikum. Jeg liker å snakke med folk ute. En alle tiders jobb! sier Lars.

Nettavisen ønsker en åpen og levende debatt.

Her kan du enkelt bidra med din mening.

Annonsebilag