*Nettavisen* Nyheter.

Transportkomiteen fikk smake egen medisin

Truls Wickholm (Ap) (t.h.), Hallgeir Langeland (SV) og Per Sandberg (FrP) lytter.

Stortingets transport- og kommunikasjonskomité selv fikk erfare togkaoset på Holmlia.

HOLMLIA: Deilige snitter, brus og varm drikke ventet politikere fra Stortinget og fylkespolitikken i Akershus da de hadde en lynrask visitt på Holmlia i forbindelse med at Nasjonal transportplan etter planen skal legges frem i revidert utgave til høsten.

Dobbeltspor

Stoppet på Holmlia var viet det sterke lokale ønsket om dobbeltspor mellom Oslo og Ski.

Det virket nesten som om forsinkelsen var bestilt i dag, sier Bård Hoksrud (FrP) i transportkomiteen.

Bydelsutvalgets (BU) leder Nadeem Butt fortalte politikere og representanter for NHO, Jernbaneverket og NSB om den fortvilede transportsituasjonen mange på Holmlia opplever når de skal til sentrum om morgenen.

Ett alternativ er å stå å stange i en time på E6 eller E18 inn til byen. Vi har to veier inn til byen, men trafikken står. Så har vi ekspressbussen og toget. Alternativet slik jeg ser det er derfor å satse mer på toget og vi ønsker oss dobbeltspor så fort som bare mulig, forklarer Butt (Ap).

Raskt

For alle reisende fra Holmlia er et tog i rute det aller kjappeste inn til sentrum med drøye 11 minutter på en av de raskeste rutene.

Men det at det er mange togavganger om morgenen betyr ikke at folk kommer med. Hvis toget er fullt kommer vi jo ikke på, forteller BU-leder Butt.

Mange av de lokale partiene har programfestet at de vil bygge dobbeltspor, men det gjenstår å se om regjeringen vil gjøre om på sine samferdselsprioriteringer slik at togsatsingen kommer med.

En annen løsning som har vært skissert er å ta denne togstrekningen ut av Jernbaneverkets budsjetter, og gi den en egne finansiering over statsbudsjettet.

Annonsebilag