RING: 02060 E-POST: 02060@nettavisen.no
Ønsker du å sende video eller andre dokumenter? Benytt 02060@nettavisen.no
Kontakt oss

Trapp til besvær


Hanne Thomsen har gitt opp den ødelagte trappa forlengst.
Hanne Thomsen har gitt opp den ødelagte trappa forlengst.
Den ødelagte trappa i Solveien har skapt frustrasjon for mange kollektivreisende.

LJAN: I sommer skrev Nordstrands Blad om den ødelagte trappa i Solveien, som i sin tid ble brukt som snarvei til Ljan stasjon. Siden den gang har det ikke skjedd stort. Samferdselsetaten skylder på lang leveringstid av stål.

Omvei uten fortau

Trappa sparer de gående for en 300 meters omvei på en strekning av Solveien der det ikke finnes fortau.

Men de store skadene har gjort fremkommeligheten nær sagt umulig for folk. Trappetrinnene i det nederste partiet er revet av, og ligger i en haug ved siden av trappeløpet.

For noen år siden skiftet Statens Vegvesen ut store deler av tretrappa til stål. Den nederste delen ble derimot stående urørt.

Like før jul fattet bystyret et vedtak om at Samferdselsetaten skulle ta over ansvaret for vedlikehold av trappa. I samarbeid med entrepenørselskapet Mesta skal etaten nå sørge for at den snart blir anvendelig igjen.

Leveringstid på stål Den nye trappa vil mest sannsynlig stå klar i løpet av februar, forteller Tom Ausen i samferdselsetaten.

Vi bestilte en ny gittertrapp i stål like før jul, og har fått opplyst at den trolig ikke kommer før i uke åtte I tillegg til dette må det beregnes monteringstid. Den bør være ferdig i uke ti eller elleve (slutten av februar/starten av mars - journ.anm.), men jeg garanterer ingenting. Man må ha i bakhodet at montering på vinterstid er svært uforutsigbart, sier han.

Han forklarer at det er leveringstiden på stål som er grunnen til at det har tatt så langt tid, men at de valgte denne løsningen så trappa kan brukes hele året.

Innkjøpsleder i Mesta, Inger Theie Pedersen, kan bekrefte samferdselsetatens begrunnelse

På grunn av store prissvingninger i markedet er det svært få som vil binde kapital i disse materialene og sitte med mye stål på lager, sier hun.

Hun forklarer at dette er en av flere grunner til at leveringstiden på stål er så variabel som den er. Tom Ausen forteller at han har fått flere henvendelser på publikum, og at han skjønner folks frustrasjon.

- Det er beklagelig at det har tatt så langt tid, sier han.

Men nå tyder alt på at folk i Solveien snart kan slippe å ta en omvei på den glatte, fortausløse veien til stasjonen.

Mest sett siste uken

Lik Nettavisen her og få flere ferske nyheter og friske meninger!

sterke meninger

Nettavisen vil gjerne vite hva du mener om denne saken, og ønsker en frisk debatt i våre kommentarfelt. Vær saklig og respektfull. Les mer om Nettavisens debattregler her.

Gunnar Stavrum
sjefredaktør

comments powered by Disqus

Våre bloggere