RING: 02060 E-POST: 02060@nettavisen.no
Ønsker du å sende video eller andre dokumenter? Benytt 02060@nettavisen.no
Kontakt oss

«Tren for å være sunn, ikke for Instagram»


«Det florerer av fitness-bilder på nett, og her blir det lagt ut bilder av mennesker som i følge dagens samfunn ser perfekte ut» skrivet Trine Naas.
«Det florerer av fitness-bilder på nett, og her blir det lagt ut bilder av mennesker som i følge dagens samfunn ser perfekte ut» skrivet Trine Naas. Foto: Illustrasjonsfoto/montasje: Clipart/Instagram
KRONIKK: – Nå trener mange ungdommer fordi konkurransen om å se best ut, stadig blir sterkere, skriver Ungdomsredaksjonens Trine Naas.

Treningspresset blant ungdommer blir stadig høyere, og medlemstallene på treningssentrene øker kraftig hvert år.

Det er mange ungdommer som trener hver dag, og noen trener også to ganger om dagen. Er dette sunt? Det er mange som tror at man må trene hele tiden og leve på proteiner om man vil oppnå resultater med treningen. Men dette kan føre til overtrening og at kroppen blir utslitt.

Det er like viktig å ha restitusjon og slappe av, som det er å trene. Om man trener like hardt hver dag uten pause, får ikke musklene hvile, noe som kan føre til overtrening.

LES OGSÅ: For Siri (18) ble livsendring til en ny livsstil

Den perfekte kroppen

Presset kommer mest fra sosiale medier, hvor ungdommer hver dag ser bilder av «den perfekte kroppen», og konkurransen om å se mest fit ut blir større og større. De fleste ungdommer er inne på både Facebook og Instagram daglig, hvor de kanskje følger en av de hundretusen fitnessbrukerne som finnes. Det florerer av fitness-bilder på nett, og her blir det lagt ut bilder av mennesker som i følge dagens samfunn ser perfekte ut.

Et populært ordtak blant treningsungdommene er «Strong is the new skinny».

I en artikkel i KK fra august 2013 hevder førstelektor ved Høgskolen i Buskerud, Runi Børresen, at overdrevent fokus på en sterk kropp ikke er bedre enn et overdrevent fokus på en tynn kropp. Hun mener trenden er usunn, og er bekymret for veksten innen treningsformen.

Jeg mener selv også at det burde være mer fokus på at overtrening også kan være veldig usunt for ungdommer.

LES OGSÅ: Anders (18) ga opp gaming og cola for trening. Se den utrolige forvandlingen!

Tren for å være sunn, ikke for Instagram

Treningsformen blant ungdommer har forandret seg veldig mye gjennom årene. Før trente man for moro skyld, for eksempel lagidretter, mens nå har treningsstudioet blitt det mest populære stedet blant mange ungdommer.

Man trente også for å være sunn, og holde seg i form. Nå trener mange ungdommer fordi konkurransen om å se best ut, stadig blir sterkere.

Jeg trener selv på et treningssenter hvor jeg til og med ser jenter som løfter tyngre enn noen av de sterke guttene på treningssentret. Gjør de dette for seg selv, eller for å se best mulig ut i følge kroppsidealet? Jeg mener at presset er alt for høyt, og at det kan være farlig og veldig usunt at ungdommer trener overdrevent mye for å se like bra ut som fitness-brukerne på Instagram.

LES MARIANNES TRENINGSBLOGG: 22 års vei til drømmekroppen

Den gylne middelvei – også med trening

Jeg hadde selv en periode der jeg trente veldig mye, til og med to ganger om dagen flere ganger i uka. Dette ble etter hvert veldig mye, og kroppen ble utslitt. Jeg fikk problemer med å konsentrere meg ordentlig både på skolen og på treningen.

Det var ikke bare negativt for helsen, men jeg var også mye mindre sosial, og snakket mye mindre med venner. Dette var fordi det eneste jeg gjorde hver dag var å spise og trene. Jeg skjønte etter hvert at dette ikke var bra for meg, og jeg fant til slutt en balanse med treningen.

Dette gjorde meg mye mer opplagt og jeg ble mye mer fokusert på både skole, trening og venner.

Treningen bør man gjøre for å bli fornøyd med seg selv, ikke for å følge kroppsidealet. Neste gang du trener, tenk på om du har energi og føler deg glad etter trening, eller om du er utslitt og bare vil sove.

LES OGSÅ: Pernille (18) rekker ikke over alt hun har lyst til

Om du føler deg utslitt, er det best å ha en liten pause fra treningen, før det går over til overtrening.

Trine Naas

Trine Naas
Elev ved Bjørnholt vgs.
og jounalist i dittOslos ungdomsredaksjon


LES OGSÅ:

Anja veide nesten 100 kilo – 30 kilo lettere er hun klar for Oslo Maraton

KRONIKK: Du går ikke ned i vekt av å trene

Superslankeren Rachid Bouzakraft (20) gikk ned fra 116 til 66 kilo på et halvt år

Terje ville ikkev ære en deprimert tjukkas

Jørgen «Pitbull-Terje» Foss: Hver dag blir det påpekt at du er feit

 

 

Mest sett siste uken

Lik Nettavisen her og få flere ferske nyheter og friske meninger!

sterke meninger

Nettavisen vil gjerne vite hva du mener om denne saken, og ønsker en frisk debatt i våre kommentarfelt. Vær saklig og respektfull. Les mer om Nettavisens debattregler her.

Gunnar Stavrum
sjefredaktør

comments powered by Disqus

Våre bloggere