RING: 02060 E-POST: 02060@nettavisen.no
Ønsker du å sende video eller andre dokumenter? Benytt 02060@nettavisen.no
Kontakt oss

Tren med babyen!

Du behøver ikke slutte med trening selv om du har nyfødt baby. Ta babyen med på trening

Kvinneguidens treningsekspert, Line Marion Nielsen Kjøniksen, mener nybakte mødre ikke bør skofte treningen ved å skylde på den nyfødte. Som nybakt mor vet hun hva hun snakker om:

- Noen gidder ikke, andre orker ikke og noen er bare late fordi de syns de fortjener en "pause". Pause fra hva? Pause fra sin egen helse og kropp, skriver Line Marion på bloggen sin.

Her er treningstipsene

Her er treningen Line Marion mener du kan inkludere babyen din på:

* Planken: Legg babyen din på gulvet under deg, og ha øyekontakt hele tiden.

* Push-ups: På samme måte som planken.

* Sit-ups med bena bøyd: Legg babyen på magen på skinnleggene dine, slik at dere ligger ansikt mot ansikt. Eventuelt kun løft av nakke/hode før den rette bukmuskelen har returnert til normalen.

* Sit-ups på ball: Ha babyen i armene når du heiser deg opp og ned. Også denne øvelsen bør først gjøres når magemuskelen er intakt – og her skal du ha GOD kontroll så du ikke faller og babyen slår seg.

* Knebøy: Hold babyen foran deg.

* Mageliggende rygghev og skulderløft: Her kan dere ligge mot hverandre og nesten gjør samme øvelse!

* Skulderløft med babyen: Hold babyen foran deg, løft skuldrene og hold i fem sekunder.

Fordelene med babytrening

Line Marion mener samtidig at det er ingen som forlanger at du skal hoppe og sprette rundt rett etter fødsel, men at det finnes mange enkle grep man kan gjøre hjemme sammen med babyen sin.

- Du får sosialt samvær med babyen.

- Babyen blir stimulert og får trent motorikk, balanse og styrke.

- Du får trent opp kroppen igjen etter den tøffe påkjenningen som svangerskap og fødsel er.

- Du får styrket viktige muskler i mage og rygg, noe som er kjempeviktig når du skal løfte babyen og barnevogn.

- Det frigjøres lykkehormoner i opptil 12 timer etter økten, slik at du orker en natt til med lite søvn eller en dag med mye skrik.

- God helse – og ja, du må litt opp i puls – en gåtur er ikke alltid nok!

Les flere artikler om trening og helse på Kvinneguiden.no

Video: Gravidtrening, få sterk mage og rygg

VideoGravidtrening, bevar rumpe og lår

VideoGravidtrening, få sterk overkropp

Mest sett siste uken

Lik Nettavisen her og få flere ferske nyheter og friske meninger!

sterke meninger

Nettavisen vil gjerne vite hva du mener om denne saken, og ønsker en frisk debatt i våre kommentarfelt. Vær saklig og respektfull. Les mer om Nettavisens debattregler her.

Gunnar Stavrum
sjefredaktør

comments powered by Disqus

Våre bloggere