*Nettavisen* Nyheter.

Trenger «ja» fra Oslo Havn for å slippe 50.000 lastebiler på Mosseveien

På vegne av beboerne i Skogbakken og Bekkelagsveien, Erik Brauner (t.h.), Ditlef Jacobsen (f.v.) og Øystein Larsen, prosjektsjef i VAV Jan Kopperstad, Eva Kristin Krogh i Bydel Nordstrand, bydelsdirektør Per Morstad, og VAV-direktør Per Kristiansen, er enige om utkjøringstrasé for 50.000 lastebillass. Det er opp til Oslo Havn å avgjøre om de får det som de vil. Foto: Foto: Karl Andreas Kjelstrup

Naboene har nådd fram til Vann- og avløpsetaten rundt utvidelsen av Bekkelaget renseanlegg (UBRA). Nå mangler Oslo Havns aksept.

NORDSTRAND/BEKKELAGET: Vann- og avløpsetaten (VAV) kom berørte naboer i Skogveien og Bekkelagsveien i møte sist torsdag, da partene møttes i bydelshuset på Nordstrand.

– Tilliten er kraftig forbedret, fra et utgangspunktet som var på et lavmål, sier beboer Øystein A. Larsen i Skogveien.

LES BAKGRUNN: Bydelen holder igjen gigantprosjekt på Bekkelaget og se faktaboksen til høyre (nederst i saken om du leser på mobil) for historikk.

Starter sprenging

Naboene har kritisert dårlig og mangelfull informasjon og konsekvensutredning i oppstartsfasen av prosjektet, og fått god støtte fra bydelsdirektør Per Morstad. Direktør i Vann- og avløpsetaten, Per Kristiansen, gikk langt i å beklage kommunikasjonsformen fra etaten overfor de berørte beboerne, og har sågar satt inn Jan Kopperstad som ny prosjektsjef for UBRA.

– Vi skal skjerpe og forbedre informasjonsrutinene, og har ingen interesse i å holde tilbake informasjon, sa Kristiansen.

I møtet fikk naboene blant annet vite at bydelen nå har gitt dispensasjon til å utføre sprenging i fjellet i tidsrommet 08.00 til 19.00 mandag til fredag frem til 10.10.2016. Situasjonen for naboene skal imidlertid vurderes kontinuerlig, og rammene for arbeidet det gis tillatelse til er strenge.

Det ble også klart at ventilasjonsvifter plasseres inne i det eksisterende tunnelanlegget for å redusere viftestøyen for de nærmeste naboene. Dette har naboene vært svært opptatt av, ettersom anleggsviftene i forbindelse med Midgarsorm-utbyggingen førte til vesentlige støyplager i 2011.

LES OGSÅ: Nå begynner 2,5 år med sprening på Bekkelaget

Oslo Havn sitter med nøkkelen

Det rådet full enighet rundt bordet om at de nærmere 50.000 lastebillassene som skal transportere ut steinmasser bør kjøre ut via en eksisterende fjelltunnel, Hafslundtunnelen, og ut på Havneveien ved containerhavna. Dette istedenfor å sprenge en ny tunnel med utkjøring på Mosseveien. Ved å bruke Havneveien vil støy- og støvbelastningen reduseres betraktelig for de nærmeste naboene.

Bekkelaget Oslo Havn

BERØRT BEBYGGELSE: Det er husene i denne skråningen som berøres av utkjøringen fra renseanlegget. Ny tunnel er planlagt ut fra fjellet og inn på E18 Mosseveien (bak containerne). (Foto: Nina Schyberg Olsen)

Det er imidlertid Oslo Havn som råder over denne traseen, og som må gi kjøretillatelse for anleggstrafikk fra UBRA.

– Vi har en god dialog med Oslo Havn, og er innstilt på å kompensere Oslo Havn økonomisk for den slitasjen våre biler vil påføre Havneveien, sier VAV-direktør Per Kristiansen.

– Vi har denne saken til vurdering nå, og havnestyret vil behandle den i november da dette har store konsekvenser for havnedriften, skriver avdelingsdirektør Åsa Nes i Oslo Havn i en e-post til Nordstrands Blad.

Hun viser til at hvordan massetransport skulle håndteres var et sentralt tema i forbindelse med utarbeidelsen av reguleringsplanen for renseanlegget.

– Denne planen ble behandlet og vedtatt i Bystyret 02.04.2014. Inntil videre forholder vi oss til vedtatt reguleringsplan og forutsetningene for denne, skriver Nes.

Les fra Aktuell Historie: Ekeberg er hullet som sveitserost

Nettavisen ønsker en åpen og levende debatt.

Her kan du enkelt bidra med din mening.