Gå til nye Nettavisen

Lyst til å se den nye Nettavisen?

RING: 02060 E-POST: 02060@nettavisen.no
Ønsker du å sende video eller andre dokumenter? Benytt 02060@nettavisen.no
Kontakt oss

Trenger ny skolebuss

SJØMANNSSKOLEN: Hit, til Sjømannsskolen, skal Jan Ljøner (t.h.) og Nordstrand videregående flytte. Her med Harald Øvland, avdelingsdirektør for skoleanlegg i Utdanningsetaten.
SJØMANNSSKOLEN: Hit, til Sjømannsskolen, skal Jan Ljøner (t.h.) og Nordstrand videregående flytte. Her med Harald Øvland, avdelingsdirektør for skoleanlegg i Utdanningsetaten. Foto: Arkivfoto: Aina Moberg
Rektor ved Nordstrand VGS, Jan Ljøner, har tenkt mye på skoleveien til elevene når de nå flytter til Sjømannsskolen. Nå har han skrevet brev til Ruter med forslag om endringer i kollektivtrafikken.

NORDSTRAND: – Vi vet at det ikke finnes noen ledige trikker til dispensasjon, men vi har et forslag om at det settes opp en buss som går fra Sæter til Kongshavn hver morgen så det korresponderer med skolestart, forteller han.

– Vi foreslår også at bussen 80E, Holmlia Express, har én avgang som stopper ved Kongshavn, sånn at elevene rekker skolen.

Trangt om plassen

Nordstrand videregående flytter høsten 2013 inn på Sjømannsskolen, der BI holdt til før de flyttet til Nydalen i 2005. Sjømannsskolen er nyrenovert og har utsikt over Oslofjorden, men reiseveien er for tiden ikke like glamorøs.

Det er 18- og 19 trikken som går fra Ljabru og til Kongshavn trikkeholdeplass, rett over veien fra Sjømannsskolen, som er alternativet. Men med 500 nye reisende hver morgen, kan det bli trangt på trikken.

LES OGSÅ: Nordstrand vgs flytter til Sjømannsskolen

– Det er veien til skolen som er hovedproblemet, elevene slutter på forskjellige tidspunkter, men de starter stort sett klokka 8 alle sammen, sier Ljøner.

Han forteller at dette er en problemstilling de har tenkt mye på og at de har utviklet helt konkrete forslag for hvordan både elevene og andre reisene skal komme seg frem dit de skal. Disse forslagene skal nå sendes til Ruter.

– Brevet ligger her på pulten min på klart til sendning.

LES OGSÅ: Kollektivtransportproduksjon AS? Nei takk!

En del av vurderingen

Kollektivtransport er ikke det eneste trafikkproblemet Jan Ljøner og Nordstrand videregående har tenkt på. Når alle de 500 elevene må krysse Kongsveien til omtrent samme tid hver morgen, kan det også by på mye kø og problemer i trafikken.

– Da BI lå her, startet elevene på forskjellige tidspunkter, men nå vil de stort sett komme samtidig, forteller han, men legger til at dette ikke er et problem som må løses med det samme.

– Spørsmålet er om man etterhvert blir nødt til å bygge en gangbro. Men det vil vi jo finne ut av etterhvert.

Hos Ruter oppgir de at den nye Kongshavn videregående skole er en del av vurderingen av trafikken i området, sammen med forandringene som vil skje som følge av den nye adkomsten som bygges ved Sydhavna.

– Det er foreløpig ikke planlagt konkrete endringer for rutetilbudet ved Kongshavn. Ruter vil i løpet av våren vurdere behovet for forsterkning av kollektivtilbudet til ny videregående skole på Sjømannsskolen fra høsten, skriver kommunikasjonsdirektør i Ruter, Gro Feldberg Janborg, i en e-post.

– I den vurderingen må også arbeidet som Statens Vegvesen skal gjennomføre med ny adkomst på E18 ved Sydhavna, inngå. Anlegget skal stå ferdig i 2015. I den forbindelse vil det komme nye holdeplasser, som kan ha innvirkning på reisemønsteret.

LES OGSÅ: Kødder du med Briskebytrikken?

Delta i debatten! Vi oppfordrer leserne til å bidra med sine meninger, både på nett og i papir

Delta i debatten! Vi oppfordrer leserne til å bidra med sine meninger, både på nett og i papir

Mest sett siste uken

Lik Nettavisen her og få flere ferske nyheter og friske meninger!