RING: 02060 E-POST: 02060@nettavisen.no
Ønsker du å sende video eller andre dokumenter? Benytt 02060@nettavisen.no
Kontakt oss

Trening hindrer fall


Elsa Halvorsen instruerer i verdens viktigste øvelse knebøy. Øvelsen gir styrke og forebygger fall blant eldre.
Elsa Halvorsen instruerer i verdens viktigste øvelse knebøy. Øvelsen gir styrke og forebygger fall blant eldre.
Hver mandag trener en gjeng eldre på Oppsal for å øke styrke, balanse og forebygge fall.

Oppsal: - Dette er kjempeflott! stråler Bitten Borgen Hansen.

Hun har trent ukentlig siden høsten 2007.

- Jeg merker faktisk stor forskjell på kroppen når jeg ikke har vært her på noen ganger. Jeg merker godt at jeg har blitt sterkere. Før måtte jeg støtte meg med armene når jeg skulle opp og ned av en stol. Nå kan jeg reise og sette meg uten støtte, smiler hun.

Motivert i gruppe

Bitten innrømmer at hun ikke er så flink til å bruke øvelsene hjemme.

- Jeg har en ergometersykkel hjemme og jeg kan jo bruke strikken vi har fått her, men man blir mer motivert til å trene når man er i en gruppe, sier hun og får støtte av Kjell Drogseth.

- Det er kjekt å være med i en slik gruppe, for man blir styrt. Jeg har dårlig balanse og man blir jo stiv etter hvert, så jeg burde nok gjøre noe mer hjemme, sier han.

Udekket behov

Det er Oppsal fysikalske institutt som arrangerer gratis, fallforebyggende kurs i samarbeid med Oppsal eldresenter. Nordstrands Blad besøker kurset med deltagere over 75 år.

- Kursene ble til fordi vi så et stort udekket behov for lavterskel trening. Vi kunne ikke la være å ta et ansvar, sier Bernt Halvorsen.

Det er hans mor, Elsa Halvorsen, som leder treningen. Hun er pensjonert fysioterapeut og gymnastikklærer.

- Vi ønsker å formidle gode og trygge øvelser, som de eldre også kan utføre hjemme, sier de.

Knebøy

- Dette er verdens viktigste øvelse, sier Elsa til de 30 fremmøtte og instruerer hvordan de skal gjøre knebøy riktig.

Ved å «falle» til siden trener de eldre T-banemuskelen, så de skal stå som en påle når T-banen svinger. De trener biceps og triceps med strikk og armhevinger. Det er tydelig at denne gjengen har fått styrke gjennom øvelsene, selv om noen syntes det var litt langt ned når de skulle strekke seg etter tærne.

- Vi har kurs fire mandager etter påske og de er åpne for de som ønsker å komme, sier Bernt og Elsa og ønsker velkommen til nye treningsglade eldre.

Mest sett siste uken

Lik Nettavisen her og få flere ferske nyheter og friske meninger!

sterke meninger

Nettavisen vil gjerne vite hva du mener om denne saken, og ønsker en frisk debatt i våre kommentarfelt. Vær saklig og respektfull. Les mer om Nettavisens debattregler her.

Gunnar Stavrum
sjefredaktør

comments powered by Disqus

Våre bloggere