RING: 02060 E-POST: 02060@nettavisen.no
Ønsker du å sende video eller andre dokumenter? Benytt 02060@nettavisen.no
Kontakt oss

Trett av nattestøy


Erik Engan mener man må tåle noe støy når man bor ved havna, men han spør om det er nødvendig å jobbe og bråke på natta? Foto: Øystein Dahl Johansen
Erik Engan mener man må tåle noe støy når man bor ved havna, men han spør om det er nødvendig å jobbe og bråke på natta? Foto: Øystein Dahl Johansen
– I vår virker det som det har vært mer aktivitet på kaia enn før. Mange klager på forstyrret nattesøvn.

BEKKELAGET: Dette forteller Erik Engan som er formann i sameiet Bekkelagsveien 7.

Ifølge Erik Engan starter arbeidet gjerne i 22-tida og varer hele natta, selv om båtene har ligget til kai hele ettermiddagen.

– Kona ligger med ørepropper. Jeg har godt sovehjerte, men hvis jeg våkner blir jeg liggende og irritere meg over bråket, forteller han.

Han har også fått mange klager fra de andre beboerne i sameiet.

Må akseptere noe støy

Bekkelagsveien 7 ligger vestvendt og det blir veldig varmt på våren og sommeren. Derfor må beboerne ha vinduet åpent for å lufte på natta.

– Når man bor her må man akseptere aktiviteten der nede, men de trenger vel ikke holde på på natta? spør Engan.

Ifølge Engan er det lossingen med containertruckene som bråker mest.

Nytteløs klaging

– Oslo havn sier til oss at mye av trafikken går på Sjursøya, men på meg virker det som om mye er flytta til Ormsund. Det har aldri vært lagret så mange containere nord på havna som nå, sier han.

Beboerne har fått et telefonnummer til trafikksentralen i havna som de kan ringe, men Engan mener dette fungerer dårlig.

– Jeg har ikke vært så flink til å ringe for man kommer jo ingen vei, sier han.

– Det er mange støyklager og nå har det vært en periode med mye nattestøy, bekrefter spesialkonsulent Jan Nordahl i Bydel Nordstrand.

Det blir tatt kontinuerlige støymålinger på Ormsund, men bydelen og Oslo Havn er uenige om hvordan disse skal tolkes. Derfor er saken sendt til Fylkesmannen for endelig avgjørelse.

– Vi venter på Fylkesmannens avgjørelse om hvordan vi skal tolke og forstå dette. Håndhevingen av støygrensene er bydelsdirektørens ansvar, sier Nordahl.

Fylkesmannen skal også avgjøre en klagesak fra Oslo Havn på bydelens avslag på søknad om heving av støygrensene.

– Det er ikke helt avklart hvem som skal svare på dette, men jeg vil anta at dette fort vil ta tre måneders tid, forteller Marius Vamnes som er seniorrådgiver juridisk avdeling hos Fylkesmannen.

Forsinkelser og mer last

Årsaken til at det jobbes mer og senere på Ormsund nå enn tidligere er at Oslo Havn stadig vekk får inn forsinkede båter. I tillegg har båtene mer last nå enn tidligere. Dermed bruker de lengre tid på å tømme båtene. Ifølge informasjonssjef Trude Thingelstad har Oslo Havn fortsatt fokus på støyproblematikken, men dessverre er det slik at støygrensene på kvelden fortsatt overskrides.

– Vi har fortsatt stor fokus på støy fra havnevirksomheten, og de automatiske støymålingene fortsetter – disse publiseres på våre hjemmesider, sier Thingelstad.

Oslo Havn har satt i gang flere støyreduserende tiltak.

– Slik som utbedringer på selve terminalen og utstyret og økt bevisstgjøring blant de ansatte. Det siste er at vi tilbyr støyskjerming av soverom for 31 særlig utsatte boliger som har sagt seg interessert i tilbudet om støyreduserende tiltak i til sammen 56 soverom. Vi arbeider nå med å finne entreprenør som kan gjøre jobben og vi venter at boligtiltakene kan settes i gang i løpet av mai. Tiltakene dreier seg om alt fra skifting av lufteventiler til utskifting av vinduer, forteller Thingelstad.

Siden Ormsund er importhavn blir båtene losset her, mens lastingen som regel foregår på Sjursøya.

 

LES OGSÅ:

Stillere på Ormsund

Oslo Havn innrømmer støy

Mest sett siste uken

Lik Nettavisen her og få flere ferske nyheter og friske meninger!

sterke meninger

Nettavisen vil gjerne vite hva du mener om denne saken, og ønsker en frisk debatt i våre kommentarfelt. Vær saklig og respektfull. Les mer om Nettavisens debattregler her.

Gunnar Stavrum
sjefredaktør

comments powered by Disqus

Våre bloggere