*Nettavisen* Nyheter.

Trigger terrortraumer

RØD TERROR: Rote Armee Fraktions forvirrede revolusjonsromantikk hadde ganske stor oppslutning i Europa på 70-tallet.

Tyske 70-tallstraumer gjenopplives med "Der Baader-Meinhof Komplex". Det betyr bråk og Oscar-muligheter.

Klikk på bildet for å forstørre.

DEN TYSKE FILMHØSTEN: "Der Baader-Meinhof Komplex", som får norgespremiere 31. oktober, skildrer Rote Armee Fraktions herjinger i perioden 1967-1977. (Foto: Filmweb)

Klikk på bildet for å forstørre.

REVOLT: Moritz Bleibtreu spiller Andreas Baader, og Johanna Wokalek spiller kjæresten Gudrun Ensslin. (Foto: Filmweb)

Mytene er mange om terrororganisasjonen og morderbanden Rote Armee Fraktion (RAF), også kjent som Baader-Meinhof-banden. Spørsmålet er om de styrkes eller svekkes med Uli Edel og Bernd Eichingers actiondrama som er klar for norske kinoer 31. oktober.

Debatten har gått høyt i Tyskland i høst. RAF-ofrenes etterlatte, gjengitt i Deutsche Welle, har savnet informasjon fra filmskaperne om hva de har kunnet vente seg.

Andre kritikere hevder at terroristene og morderne i RAF - som ble hyllet av nyttige idioter og servile revolusjonsromantikere også i Norge - blir altfor glamorøst framstilt på lerretet.

Vi har prøvd å lage alt så autentisk som mulig, kvitterer produsent og manusforfatter Eichinger, som har tatt utgangspunkt i en bok av tidligere Spiegel-redaktør Stefan Aust.

Manisk

Baader-Meinhof-medlemmene representerer et traumatisk kapittel i tysk historie, ifølge Signe Bøhn, universitetslektor i tysk språk og kulturkunnskap.
De forega å være opptatt av sosialisme. Men etter hvert gikk det i retning av terror for terrorens skyld, mener hun.

Frontfigurene Andreas Baader (Moritz Bleibtreu), Ulrike Meinhof (Martina Gedeck) og Gudrun Ensslin (Johanna Wokalek) var forent i sin anti-imperialisme, anti-amerikanisme og anti-kapitalisme. Inspirasjon hentet de hos alt fra Frankfurter-skolens filosofer til Uruguays Tupamaros-gerilja.

De hadde en manisk forestilling av at hele verden kunne revolusjoneres med våpenvold. Samfunnets topper skulle "tas ut" ved henrettelser, fordi disse var per definisjon skyldige i et system de ikke likte, sier Bøhn.

Blodig

Filmatiseringen åpner med studentopprøret i Berlin i 1967, og ender med sympatisørers forsøk på å befri Baader og Ensslin fra Stammheim-fengslet ti år senere.

Verken kapringen av Lufthansa-flyet "Landshut" eller bortføringen av industrilederen Hanns-Martin Schleyer fører fram, og i likhet med Meinhof begår paret selvmord i fangenskap.

I et intervju med magasinet Focus påstår regissør Edel at han i løpet av researchfasen er blitt kjent med hvem som tok livet av Schleyer.

Utover sladder, hvem som lå med hvem i RAF, og hvor mange millioner de fikk med seg fra bankranene sine, fikk jeg et presist innblikk i hvordan massakren gikk for seg, sier han.

Skeptikere har imidlertid avskrevet dette som et pr-stunt, og et vellykket sådan. "Baader-Meinhof" er Tysklands Oscar-kandidat i "beste utenlandske"-kategorien.

Storslått

Det er ikke første gang det er laget film om RAFs herjinger. Klassikeren framfor noen er "Deutschland in Herbst" (1978), av blant andre Rainer Werner Fassbinder.

På 80-tallet fulgte "Die bleierne Zeit" (Margarethe von Trotta) og "Stammheim" (Reinhard Hauff), mens Christopher Roths "Baader" forelå i 2002.

Redaktør i Norsk filminstitutt Jan Erik Holst, som foredrar om tysk film, setter "Baader-Meinhof" i sammenheng med sene historiske storsatsinger som "Der Untergang" (2004) og "Sophie Scholls siste dager" (2005).

Den nye tyske filmen evner å trenge inn bak stereotypiene og få fram de menneskelige aspektene tvilen og de indre konfliktene, mener han.

En "storsatsing" innebærer også visse tekniske spesifikasjoner. Som Holst påpeker, har Edel og Eichinger vært i Hollywood og lært noen triks.

En så påkostet produksjon vil tradisjonelt gjøre det bedre når den er lang, ikke minst i USA. Derfor er det ikke tilfeldig at denne filmen klokker inn på to og en halv time.

Nettavisen ønsker en åpen og levende debatt.

Her kan du enkelt bidra med din mening.

Annonsebilag