*Nettavisen* Nyheter.

Trikken tilbake på gamle spor

Gry Isberg i Ruter skryter av det nye Jernbanetorget, som også brukerne av Ekebergbanen får glede av.

Etter to år med byggearbeider, kan endelig trikkepassasjerene på linje 18 og 19 få full glede av det nye Jernbanetorget.

Klikk på bildet for å forstørre.

Slik gikk trikkelinjene før omleggingen.

Klikk på bildet for å forstørre.

Slik går trikkelinjene etter omleggingen.

Klikk på bildet for å forstørre.

Det nye Jernbanetorget blir en helt ny opplevelse for trafikantene, forteller informasjonssjef i Ruter Gry Isberg.

SENTRUM: Det sentrale knutepunktet har i lang tid vært under total ombygging. I går åpnet trafikken gjennom torget, mens den offisielle åpningen skjer i dag. Da blir det folkefest med prominente gjester og underholdning.

Bedre trikkestopp

Informasjonssjef Gry Isberg i Ruter gleder seg over at samtlige trikkelinjer nå er samlet i ett knutepunkt. Det gjør omstigning til andre kollektivmidler mye enklere enn før.

- Vi er veldig glade for at vi for første gang samler alle trikkelinjene i Oslo på ett sted. Nå har man nærhet til et nytt og flott trafikalt knutepunkt, sier Isberg.

Trikkepassasjerene på Ekebergbanen kan igjen stige av på Jernbanetorget. Informasjonssjef Gry Isberg i Ruter synes det er hyggelig at brukerne av linje 18 og 19 også får glede av forbedringene. Linje 19 får nå tilbake sin gamle trasé etter to års omkjøring via Stortorvet.

- Trikkene kjører via Jernbanetorget og tar i bruk nytt stoppested i Fred Olsens gate ved Trafikanten i begge retninger. Stoppestedet Kongens gate i Prinsens gate gjenopprettes og trikkene stopper ikke lenger på Wessels plass. Den tilbakeføres til ren bussholdeplass. Linje 18 kjører uendret trasé, men tar i bruk stoppestedet Stortorvet ved GlasMagasinet igjen, opplyser Isberg.

Ruter er særlig fornøyd med at det er mye enklere å forflytte seg fra trikk til t-bane og tog, og omvendt. Overgangene er blitt bedre og det er mer plass å bevege seg på. Tidligere måtte man nærmest gå sidelengs for å ta seg frem.

- Her skal du kunne hoppe av og hoppe på og lett finne frem. Nå er Jernbanetorget tilgjengelig og åpent som det aldri har vært, skryter Isberg.

Enorm trafikk

Med 150.000 reisende hver eneste dag var det helt nødvendig å modernisere torget, forteller Isberg. - Det gamle Jernbanetorget var veldig lite oversiktlig og kollektivtrafikken spredt på ulike steder. Mange følte det som et lite hyggelig møte med Oslo. Nå er alt samlet. Trikkelinjer, by- og regionalbusser, t-banen, samt nasjonale og regionale jernbanelinjer, sier Isberg.

- Har mange kollektivreisende falt fra i byggeperioden?

- Kundene har vært tålmodige som har måttet ty til midlertidige løsninger i to år. Men det skal sies at vi hadde over 14 millioner flere påstigninger i fjor, en formidabel økning. Frafallet har ikke vært noe særlig. Vi håper dette tiltaket skal føre til enda flere reisende, sier Isberg.

- Det har vært en besværlig tid. Vi er glade det endelig er over, avrunder informasjonssjefen.


Nettavisen ønsker en åpen og levende debatt.

Her kan du enkelt bidra med din mening.