RING: 02060 E-POST: 02060@nettavisen.no
Ønsker du å sende video eller andre dokumenter? Benytt 02060@nettavisen.no
Kontakt oss

Trives med gründerlivet


(Bak, fra venstre) Sondre Skauge Løvbakken, Magnus Solvik, (foran, fra venstre) Markus Emil Foss, Didrik Andreas Mantor og Tobias Pran Schmidt.
(Bak, fra venstre) Sondre Skauge Løvbakken, Magnus Solvik, (foran, fra venstre) Markus Emil Foss, Didrik Andreas Mantor og Tobias Pran Schmidt.
Erfaringen med å drive ungdomsbedrift har gitt mersmak for fem gutter ved Lambertseter videregående skole.

LAMBERTSETER: Imprimeo UB drives av Tobias Pran Schmidt, Sondre Skauge Løvbakken, Didrik Andreas Mantor, Markus Emil Foss og Magnus Solvik.

Imprimeo betyr trykk på latin, forklarer Løvbakken som er daglig leder for ungdomsbedriften. Imprimeo tilbyr trykk på ulike varer og samarbeider med Profilhuset på Bjørndal.

Vi tilbyr hva det skal være av profilvarer, fra gensere til nøkkelringer og bannere. Alt det kan trykkes på, forteller Markus Emil Foss.

Konkurrerer i NM

Imprimeo imponerte også dommerne under fylkesmessen i entreprenørskap, og stakk av med en tredjeplass i kategorien Beste ungdomsbedrift. Belønningen var en plass i norgesmesterskapet.

Vi var til stede under fjorårets NM, og siden den gang har vi tenkt på ideer til vår bedrift, forteller Magnus Solvik. De vurderte å importere klær fra Kina, men kom til den konklusjonen det enkle ofte er det beste.

Denne ideen var det lett å komme i gang med, og det setter vi pris på når vi ser andre som sliter med å komme seg forbi den første idéfasen, påpeker Løvbakken.

Tjener penger

De fem guttene forteller med stor begeistring om forretningslivet, og omsetningen levner liten tvil om det her dreier seg om elever med talent for "business".

Vi har omsatt for cirka 80 000 kroner på tre måneder og solgt vel 300 plagg, forteller Magnus Solvik.

Men den innbringende virksomheten koster tid og krefter.

Vi bruker nok 20 timer i uken hver på dette, men det er jo gøy da, opplyser Didrik Mantor.

Store bestillinger

Imprimeo UB har fått flere store oppdrag. En omfattende bestilling fra en russebuss i Asker samt skoleklær til Nordseter skole er blant oppdragene de har fått. Markedsføringen har foregått blant annet gjennom Facebook og gjennom oppsøkende salg.

Vi kan designe logoer eller kunden kan komme med en tegning selv, forteller Didrik Mantor.

Dette er en genial måte å lære på. Jeg vurderer nå å begynne på gründerskolen, avslutter Sondre Løvbakken.

Mest sett siste uken

Lik Nettavisen her og få flere ferske nyheter og friske meninger!

sterke meninger

Nettavisen vil gjerne vite hva du mener om denne saken, og ønsker en frisk debatt i våre kommentarfelt. Vær saklig og respektfull. Les mer om Nettavisens debattregler her.

Gunnar Stavrum
sjefredaktør

comments powered by Disqus

Våre bloggere