RING: 02060 E-POST: 02060@nettavisen.no
Ønsker du å sende video eller andre dokumenter? Benytt 02060@nettavisen.no
Kontakt oss

Tryvann for alle

I lang tid, med ulike mellomrom og i ulike fora har forlengelse av Frognerseterbanen vært tema uten at det har kommet noe konkret ut av det. Kostnadsberegninger er riktignok gjort, men ingen har kommet opp med en fornuftig finansieringsplan. Denne høsten vil Venstre legge frem et konkret forslag i bystyret, som innebærer at forlengelsen til Tryvann blir et spleiselag mellom kommunen og næringslivet. Ola Elvestuen signaliserer tydelig at han ikke vil legge frem forslaget uten at han har støtte fra nettopp næringslivet og det politiske miljøet. Dermed ser det tilsynelatende ut til at realiseringen av en "Tryvannsbane" har kommet et langt skritt videre. Venstre vil neppe forsøke å score billige politiske poeng gjennom relansering av en god idé uten at det kommer noe konkret ut av det. Det kan eventuelt bli en kraftig nedtur for partiet om lufta går raskt ut av ballongen etter å ha løftet saken frem på denne måten.

Naturligvis støtter vi dette initiativet. De som har opplevd området rundt Tryvann som en Holmenkollsøndag hver helg, vet hvilket bilkaos som venter når man tar seg oppover i åsen. En forlengelse av banen vil være til stor avlastning, ikke minst med hensyn til alle foreldre som kjører sine barn til Tryvann og da særlig med alpinanlegget som mål. Avstanden fra Voksenkollen stasjon er rett og slett for lang, både for unge og gamle. Banen vil gi hele byens befolkning en ny nærhet til en viktig del av Marka.

Like viktig er det å se hvilken betydning dette har for turistnæringen. Det å kunne markedsføre Oslo som et genuint vintersportssted, hvor man blir brakt rett opp til det høyeste punktet i Oslo, vil gi byen en ny dimensjon. Tilgjengelighet er alltid et viktig stikkord for turister både fra eget og andre land.

Det eksisterer også store planer for videreutvikling av Tryvannsområdet. Selv om dette vil bli et tema i forbindelse med vern av naturressurser, er det grunn til å tro at aktivitetene og trafikken til området vil øke i fremtiden. Dermed øker presset på å få et godt kollektivtilbud. En dramatisk økning av biltrafikken vil ikke under noen omstendigheter gagne verken naturen eller bomiljøet i nærliggende områder.

Mest sett siste uken

Lik Nettavisen her og få flere ferske nyheter og friske meninger!

sterke meninger

Nettavisen vil gjerne vite hva du mener om denne saken, og ønsker en frisk debatt i våre kommentarfelt. Vær saklig og respektfull. Les mer om Nettavisens debattregler her.

Gunnar Stavrum
sjefredaktør

comments powered by Disqus

Våre bloggere