RING: 02060 E-POST: 02060@nettavisen.no
Ønsker du å sende video eller andre dokumenter? Benytt 02060@nettavisen.no
Kontakt oss

Ullern-politikere på "sporet" igjen

Bystyrekandidatene Jens Christopher Myhre (A) og Aslak Aslaksen (H) setter dobbeltspor i tunnel gjennom Ullern bydel på dagsorden igjen. Det er fullt mulig etter at Akershus sa nei til automatbaneløsningen på Fornebu.

Ullern: Jernbaneverket satte en effektiv stopper for Oslo kommunes planer om dobbeltspor for jernbane i tunnel fra Lysaker til Skøyen. Jernbaneverket vil ha dobbeltspor i dagen, hvor barrierevirkningen mot sjøen blir ytterligere forverret. Dette har bystyret sagt tvert nei til og hele situasjonen har de siste to årene vært fastlåst. Aslaksen og Myhre har alltid vært talsmenn for tunnelløsning gjennom Ullern bydel.

Nye muligheter

- To nye spor i dagen lar seg ikke gjennomføre uten at Oslo kommune medvirker i planprosessen. Nå har hele prosessen stoppet opp, sier Aslak Aslaksen, som inntil nylig var Høyres gruppeleder i bydelsutvalget.
- I tillegg har Akershus fylkeskommune sagt nei til automatbane på Fornebu, dermed oppstår nye problemstillinger og nye muligheter, sier leder av bydelsutvalget Jens Christopher Myhre.

Ta kostnadene

Aslaksen og Myhre møter Ullern Avis Akersposten nederst i Vækerøveien ved E18 og jernbanen. De viser med stor entusiasme hva som nå kan gjøres.
- Nå kan vi gå tilbake i historien i se på tidligere forslag til løsninger. Det er åpenbart at vi må finne en kollektivløsning som samtidig betjener Fornebu. I det politiske klimaet som råder i dag, hvor alle partier utenom FrP legger stor vekt på grønne verdier, så er en jernbaneløsning med tunnel det eneste riktige for fremtiden. Denne jernbanen må kobles opp mot et banenett for Fornebu. En eller annen type bane for Fornebu må komme uansett, sier Aslaksen.
- Det gir ingen mening i å legge E18 i tunnel, for så å utvide jernbanen med to spor som skal ligge i dagen. Den miljøgevinsten bydelen oppnår blir motvirket av at barrieren mot sjøen blir større med dobbeltspor i dagen. Med tunnel vil vi få frigjort det som kan bli store grøntarealer mot sjøen med plass til alt fra parker til barnehager og boliger. Grønne lunger er blitt viktigere enn noensinne for oss alle og dermed er også politikerne mer åpne for å ta kostnadene ved å utvikle nye grønne lunger, sier Myhre.

Avsindig biltrafikk

- Med E18 i tunnel kan også en ny lokal bane fra Lysaker til Skøyen realiseres. Den kan eventuelt gå i dagens E18 trasé, eller på nedsiden av E18, hvor det tidligere er utarbeidet planer for ny trasé. Denne skal ha samme sporbredde som jernbanen og ny bane på Fornebu, slik at trafikken til og fra Fornebu kan kobles både mot lokalbane og jernbane på Lysaker. Denne lokalbanen vil blant annet kunne betjene store arbeidsplasser som Maxbo/Løvenskiold Vækerø, StatoilHydro og Storebrand, sier Myhre.
- Hvis man ser på andre steder med mye mindre befolkningskonsentrasjon, så legges jernbanen i tunnel for å skåne befolkningen. Her hvor befolkningskonsentrasjonen er størst, vil man altså gjøre belastningen enda større ved å utvide jernbanen med to ekstra spor i dagen. Mest mulig av trafikken i Vestkorridoren må gå kollektivt. Vi må i det hele tatt komme frem til gode kollektivløsninger så raskt som overhodet mulig, ellers vil vi få en biltrafikk som blir avsindig. Det er svært alvorlig for denne bydelen, sier Aslaksen.
- Nå har vi mulighet for å få gode, fremtidsrettede løsninger hvor verken Ullern som bydel eller Oslo som by blir tapere, sier Myhre

Mest sett siste uken

Lik Nettavisen her og få flere ferske nyheter og friske meninger!

sterke meninger

Nettavisen vil gjerne vite hva du mener om denne saken, og ønsker en frisk debatt i våre kommentarfelt. Vær saklig og respektfull. Les mer om Nettavisens debattregler her.

Gunnar Stavrum
sjefredaktør

comments powered by Disqus

Våre bloggere