Ullern vant bomkrigen

Omtrent der hvor Janne Svegården markerer kommer den nye bomstasjonen. Bygdøylokket i bakgrunnen. Foto: Vidar Bakken

Omtrent der hvor Janne Svegården markerer kommer den nye bomstasjonen. Bygdøylokket i bakgrunnen. Foto: Vidar Bakken

Etter en opphetet debatt i bystyret ble det flertall for at ny bom skal opprettes øst i Karenslyst allé ved Bygdøylokket.

SKØYEN: Flertallet, bestående av Ap, SV, Venstre og Rødt, gikk imot byrådets innstilling da en ny del av bompengeringen ble bestemt. Bystyrerepresentanten Janne Svegården (A) fra Ullern er glad for avgjørelsen.

Faglige råd veier tyngst

Høyre og Frp talte sterkt for at området på Sjølyst var Frogner og Bygdøys befolknings forretningsområde og at de nå måtte reise langt for å handle. For det første er området en del av Bydel Ullern og bydelsutvalget har gått inn for det som ble bystyrets flertallsvedtak. Å plassere bomstasjonen i vest ville delt bydelen på en uheldig måte. For det andre så støttet vi oss på de faglige rådene fra Statens Vegvesen, Samferdselsetaten og AS Fjellinjen som vektlegger de trafikale hensynene. De faglige rådene bør veie tyngst, sier Svegården.

Hindrer gjennomgangstrafikk

Denne bomsaken har versert siden 1997 med forskjellige forslag på bordet, som å legge en stasjon i Hoffsveien eller vest på Sjølyst/Skøyen-området. Det siste alternativet var byrådets forslag, mens Plan- og bygningsetaten gikk inn for øst-løsningen.

Det viktigste for oss var at den vedtatte plasseringen hindrer at enda mer gjennomgangstrafikk blir presset inn i skole- og boligveier i nærområdet. Samtidig vil det bidra til at de som kjører vestfra inn til byen setter fra seg bilen på Skøyen og ikke kjører videre. Vi ønsker på sikt å få til en "park&ride"-løsning. For de næringsdrivende på Sjølyst og Skøyen er det på høy tid at saken nå blir avsluttet, slik at området kan åpnes opp for trafikk med en permanent løsning, sier Svegården.

Toveistrafikk

Bystyret vedtok også at det skal åpnes for toveistrafikk mellom Drammensveien og Karenslyst allé under jernbanelinjen.

Nettavisen ønsker en åpen og levende debatt.

Her kan du enkelt bidra med din mening.

Mer om emnet: Nyheter

Mest lest på Nyheter

Annonsebilag