RING: 02060 E-POST: 02060@nettavisen.no
Ønsker du å sende video eller andre dokumenter? Benytt 02060@nettavisen.no
Kontakt oss

Unge, urbane og nesten helt like

Ukens testbiler er morgendagens avgiftsvinnere: Små, urbane og nesten helt like. Men slår de an hos sin unge målgruppe?

Jo da, vi vet at knøttsmå biler selger dårlig i Norge. Men ting er i endring. Med nytt avgiftssystem på trappene kan de minste bilene bli vinnere på grunn av lavt forbruk og spiselig utslipp. Og siden bilene denne gang henvender seg spesielt til unge, tok vi Emilie (23) og Ole (23) med i testteamet.

Her er det ikke plass til hele gjengen på helgetur, kommer det spontant fra Ole.

Men det er en fin bybil, repliserer Emilie.

Nesten helt like

Citroën C1, Peugeot 107 og Toyota Aygo har det meste felles. På de to førstnevnte skiller bare grillen og navnet, på Aygo er noen flere karosseriplater skiftet ut, men det er bare for syns skyld. Bilene bygges over samme tekniske lest på fellesfabrikk i Tsjekkia, de er litt over 3,4 meter lange og lettparkerte.

Lettkjørtheten gjør at alle passer utmerket til urban transport. Å sitte i, ute på veien og i daglig bruk, blir det likegyldig hvilken av bilene du velger. De er alle like morsomme å kjøre, har overraskende godt veigrep og støyer.

Det bråker mye på grov asfalt og over 80 km/t, sukker Emilie. Hele testteamet ønsket bedre lydisolering.

Knøttlite bagasjerom

Peugeot og Toyota tilbys med tre og fem dører, men Citroën velger kun å satse på femdørs-varianten. Sistnevnte er klart lettest å komme ut og inn av. Med prioritet på baksetet, knipes bagasjeplassen inn til et minimum. Du får ikke med noen barnevogn i disse bilene uten å legge ned bakseteryggene. Bagasjerommet er så lite at selv vanlige bruskasser må lirkes på plass, og en normal koffert går knapt under bagasjeromshylla. Moralen er: Pakk i myke bagger.

Motoren med tre sylindre og 68 hk snerrer sportslig og oppleves samtidig langbeint. Men den er, som bilen, liten.

Motoren er i minste laget for langkjøring. Den sliter ved forbikjøringer, påpeker Ole.

Kan jeg velge, så velger jeg automat. Jeg savnet automatgir og et håndtak å holde meg fast i, sier Emilie.

Automat kan leveres i form av automatclutch. Pristillegg rundt 5000 kroner.

Inngir trygghet

Alle i teamet berømmer bilenes stabilitet og opplevelse av rommelighet og trygghet. Kombinasjonen av sikkerhet og forbruk trekkes fram som stort fortrinn. I gjennomsnitt forbrukte vi 0,53 liter per mil. Utslipp av CO2 oppgis til 109 gram/km, hvilket er ned mot halvparten av gjennomsnittsutslippet for den norske bilparken.

Det eneste som skiller de tre er nettopp sikkerheten. Citroën og Peugeot tar bilen til Norge med to, alternativt fire kollisjonsputer. Toyota forlanger høyere pris for bilen, men standardiserer til gjengjeld fire kollisjonsputer og har seks på toppmodellen. EuroNCAP kollisjonstestet Citroën C1 med fire puter, og ga den fire av fem mulige stjerner. Det er bra for en så liten bil.

For meg er sikkerhet viktig. Hvis jeg står mellom to biler i samme prisklasse, ville jeg valgt den sikreste, kommer det kontant fra Ole før han legger til: Men design at bilen ser godt ut er heller ikke uvesentlig.

Men de unge i teamet tror de heller ville valgt en litt større bil fordi den byr på flere bruksmuligheter.

Så vi ender opp med at både Citroën C1, Peugeot 107 og Toyota Aygo passer for mennesker i alle aldre, og like gjerne gamle som ikke er gamle i hodet!

Vår mening om testbilene:

Citroën Peugeot Toyota

C1 107 Aygo

Bak rattet: 8 8 8

Plass: 8 8 8

Bagasje: 3 3 3

Komfort: 7 7 7

Kjøreegenskaper: 9 9 9

Ytelser og forbruk: 9 9 9

Sikkerhet: 8 8 10

Miljø: 10 10 10

Kjøp og i bruk: 9 9 8

Som brukt: 8 8 8

Sum (100) 79 79 80

Testbilene i tall:

Citroen Peugeot Toyota

C1-5d 107-5d Aygo-5d

Pris billigste: Kr. 130.700,- Kr. 127.900,- Kr. 133.800,-

Pris testet bil: Kr. 148.600,- Kr. 149.100,- Kr. 156.500,-

Lengde: 3,43 m 3,43 m 3,41 m

Sitteplasser: 4 seter 4 seter 4 seter

Bagasjerom (VDA):139/751 l 139/751 l 139/751 l

Motor (volum/effekt):1,0/68 hk 1,0/68 hk 1,0/68 hk

Moment: 93 Nm 93 Nm 93 Nm

Forbruk (EU/test): 0,46/- l/mil 0,47/- l/mil 0,46/053 l/mil

CO2-utslipp: 109 g/km 109 g/km 109 g/km

0 - 100 km/t: 13,7 sek 13,7 sek 14,2 sek

Toppfart: 157 km/t 157 km/t 160 km/t

Aut clutch Nei + 5000,- + 5500,-

Kollisjonsputer: 2/4 stk 2/4 stk 4/6 stk

ABS-bremser: Ja Ja Ja

Klimaanlegg: Bare SX Ekstra Ekstra

Garanti: 3 år 3 år 3 år

EuroNCAP*: 4 stjerner 4 stjerner 4 stjerner

Kilde: OFV/produsenter. *Vil du vite mer om sikkerhet: Se www.euroncap.com.




Mest sett siste uken

Lik Nettavisen her og få flere ferske nyheter og friske meninger!

sterke meninger

Nettavisen vil gjerne vite hva du mener om denne saken, og ønsker en frisk debatt i våre kommentarfelt. Vær saklig og respektfull. Les mer om Nettavisens debattregler her.

Gunnar Stavrum
sjefredaktør

comments powered by Disqus

Våre bloggere